Avrupa Ulaşım
Ağı (Trans-European Transport Networks)
Avrupa ulaşım ağı (TEN-T); ekonomik
ve sosyal bütünlüğü sağlamak amacıyla, ekonomik rekabet edebilirlik ve dengeli
ve sürdürülebilir bir kalkınmanın ana parçasını oluşturmak amacıyla
kurulmuştur. Avrupa ulaşım ağının yol haritası Temmuz 1996’da Avrupa
Parlementosu tarafından kabul edilmiş, ağın tamamlanması için 2010 yılı
hedeflenmiş, buna karşın, gelişmeler istenilen düzeyde olmamıştır. 1998 yılında
yapılan değerlendirmede 1996-1997 döneminde 38 milyon Euro’nun harcandığı fakat
ağın tamamlanabilmesi için 2010 yılına kadar 450 milyon Euro gerektiği
bildirilmiştir. Bunun üzerine 2001 yılında “Beyaz Kitap: 2010 ulaşım
politikaları”, ulaşım politikalarını belirlemek üzere imzalanmıştır. Beyaz
Kitap, ulaşım yatırımlarında bazı önceliklerin ve koridorların belirlenmesini sağlamıştır. 2003 yılının
sonunda temel bir revizyona gidilip, kısa yol deniz taşımacılığı için “deniz
otobanları”, genişleme ve doğu ulaşım koridorları için “pan-Avrupa” kavramları
yerleştirilmiştir. Ayrıca Avrupa Ulaşım Ağı (TEN-T); Galileo –Avrupa uydu
navigasyon sistemi- ve ERTMS –Avrupa demiryolu trafiği yönetim sistemi- gibi
büyük teknoloji projelerini de kapsamaktadır.
2020 yılında TEN-T projesinin
tamamlanmasıyla 89.500 km. yol, 20.000 km.’si hızlı tren olmak üzere 94.000 km.
demiryoluna ulaşılması hedeflenmektedir. Ayrıca 210 iç limanı kapsayan 11.250
km.’lik iç suyolu sistemi, 294 liman ve 366 havaalanı olacağı düşünülmektedir.
2004 yılında yapılan bir çalışmaya göre TEN-T’nin belkemiğini oluşturan 30
hattın tamamlanmasıyla trafik sıkışıklığında %14 oranında düşüş olacaktır.
Bunun bölgeler arası faydası yıllık 8 Milyar Euro olarak hesaplanmıştır. 2000
ile 2020 yılları arasında yük taşımacılığının Avrupa Birliğine yeni katılan
ülkelerle birlikte üçte ikiden daha fazla artacağı hesap edildiğinde TEN-T
projelerinin ne kadar önemli olduğu bir kez daha anlaşılmaktadır. Bu hatların
tamamlanması çevresel anlamda da büyük faydalar sağlayacaktır. 2020 yılında
taşımadan kaynaklı CO2 emisyonu bu güne göre % 38 daha fazla olacaktır. 30
öncelikli hattın tamamlanmasıyla bu artış % 4 oranında düşüş gösterip yıllık
6.3 Milyon-Ton daha az CO2 emisyonunu sağlayacaktır.
2004 yılında, 30 öncelikli hattın
2020 yılında tamamlanmasının toplam maliyeti 225 Milyar Euro olarak
hesaplanmıştır. Diğer projelerle birlikte bu miktar 600 Milyar Euro’yu
aşmaktadır. 30 öncelikli hat için gerekli para Avrupa GSMH’nın % 0.16’sını
oluşturmakla birlikte katacağı ekonomik büyüme GSMH’nin % 0.23’üne denk
gelmektedir. 2005 yılına kadar Avrupa fonlarından 5 Milyar Euro TEN-T projeleri
için harcanmıştır. 2007-2013 döneminde bu oran daha da artarak 20.35 Milyar
Euro’ya çıkacaktır. Bu miktar projelerin tamamlanabilmesi için küçük bir oran
olup, geri kalan kısım için Avrupa
Birliği kamu kesimi özel sektör işbirliklerini teşvik etmektedir.
No
|
Tablo 2.1 AVRUPA’DA ULAŞTIRMA ALTYAPISI
İÇİN SEÇİLMİŞ
ÖNCELİKLİ 30 HAT VE PROJE
|
1
|
Berlin–Verona/Milano–Bologna–Naples–Messina–Palermo
Demiryolu Hattı
|
2
|
Paris–Brüksel–Köln–Amsterdam–Londra
Hızlı Demiryolu Hattı
|
3
|
Güney-Batı Avrupa Hızlı Demiryolu
Hattı
|
4
|
Doğu Hızlı Tren Hattı
|
5
|
Betuwe Hattı
|
6
|
Lyon–Trieste–Divaca/
Koper–Divaca–Ljubljana–Budapeste–Ukrayna Sınırı Demiryolu Hattı
|
7
|
Igoumenitsa/Patras–Athina–Sofya–Budapeste
Otobanı
|
8
|
Portekiz/İspanya- Avrupa Kombine
Hattı
|
9
|
Cork–Dublin–Belfast–Stranraer
Demiryolu Hattı
|
10
|
Malpensa Havaalanı
|
11
|
Oresund Sabit Hattı
|
12
|
Kuzey Demiryolu/Karayolu Üçgeni
|
13
|
İngiltere/İrlanda/Benelux Karayolu
|
14
|
Batı Kıyısı Ana Hattı
|
15
|
Galileo
|
16
|
Sines/Algeciras-Madrid-Paris
Demiryolu Yük Taşımacılığı Hattı
|
17
|
Paris-Strazburg-Stuttgart-Viyana-Bratislava
Demiryolu Hattı
|
18
|
Rhine/Meuse-Tuna İçsuyolu Hattı
|
19
|
İber Yarımadası Hızlı Tren
Koordinasyonu
|
20
|
Fehmarn Belt Demiryolu Hattı
|
21
|
Deniz Otobanları Hatları
|
22
|
Atina–Sofya–Budapeste–Viyana–Prag–
Nuremberg/Dresden Demiryolu Hattı
|
23
|
Gdansk–Warsaw–Brno/Bratislava–Viyana
Demiryolu Hattı
|
24
|
Lyon/Genova–Basle–Duisburg–Rotterdam/Antwerp
Demiryolu Hattı
|
25
|
Gdansk–Brno/Bratislava–Viyana
Demiryolu Hattı
|
26
|
İrlanda/İngiltere/Avrupa
Demiryolu/Karayolu Hattı
|
27
|
Varşova–Kaunas–Riga–Tallinn–Helsinki
Baltık Demiryolu Hattı
|
28
|
Brüksel–Lüxemburg–Strasbourg
Demiryolu Hattında "Eurocapril" Projesi
|
29
|
Ege/Adriyatik İntermodal Koridoru
Demiryolu Hattı
|
30
|
Seine–Scheldt İçsuyolu
Hattı
|
TEN-T Kapsamında Bazı Öne Çıkan Kavramlar ve Projeler
Kısa Deniz Yolu Taşımacılığı
Avrupa Birliği’ne üye ülkeler,
karayolundaki yük yoğunluğunu azaltmak amacıyla çevreye daha az zararlı olan,
taşıma maliyeti daha az ve çok türlü taşımacılıkta önemli bir yeri olan
denizyolu taşımacılığının payını arttırmayı hedeflemektedirler. Bu doğrultuda
yüklerin denizlere kaydırılması için Kısa Mesafeli Denizyolu Taşımacılığı
(SSS-Short Sea Shipping) kavramı geliştirilmiştir.
Kısa Mesafeli Denizyolu
Taşımacılığı; Avrupa limanları arasında ve bu limanlar ile Avrupa ülkesi
olmayıp, Avrupa sınırlarındaki kapalı denizlere kıyısı olan ülkeler arasında
yapılan yolcu ve yük taşımacılığıdır. Bu tanıma göre; kısa mesafeli deniz yolu
taşımacılığı, iç su yolları ve uluslar arası deniz taşımacılığını, ana
limanlara bağlantı yapan feeder hizmetleri, kıyı boyunca ve adalara yapılan
taşımacılık ile nehir ve göllerde yapılan taşımacılığı kapsamaktadır. Bu
bağlamda kısa mesafeli denizyolu taşımacılığı; Avrupa Birliği’ne üye ülkeler
ile Akdeniz, Karadeniz ve Baltık Denizi’ne kıyısı olan devletler ve Avrupa
Ekonomik Alanı’na üye olan Norveç ve İzlanda arasında yapılan denizyolu
taşımacılığını kapsamaktadır. Bu tür taşımacılık kısaca, Avrupa Ulaştırma
Bakanları Konferansı’nda (ECMT) belirtildiği gibi Atlantik geçişi yapmayan kısa
mesafeli ve kısa süreli denizyolu taşımacılığı şeklinde tanımlanabilir. Kısa
Mesafeli denizyolu taşımacılığı, sadece karayolu taşımacılığına bir alternatif
olmayıp, ayrıca değişik ulaşım türlerinin entegrasyonu ile oluşan kombine
taşımacılık ağında yer alan ve lojistik hizmetlerin optimizasyonunu amaçlayan
bir işlevi de bulunmaktadır.
Avrupa Birliği’nde “Kısa Mesafeli
Denizyolu Tanıtım Merkezleri” (SPC – Short Sea Promotion Center) kurulmuştur.
Bu merkezler Avrupa Birliği’ne üye ve denize kıyısı olan 16 ülkede kurulmuştur.
Bu tesisler kısa mesafeli denizyolu taşımacılığında teşvik ve iletişim
olgularının temel merkezi olarak hizmet vermekte olup, bünyesinde barındırdıkları
elektronik ağ sistemi ile eş zamanlı görüşmelerin gerçekleşmesine ve
oluşturdukları veri tabanı ile bilgi alışverişine yardımcı olmaktadır.
Kısa mesafeli denizyolu
taşımacılığını geliştirmek için TEN-T
kapsamında Deniz Otobanları (Motorways of Sea) projesi geliştirilmiştir. Beyaz
kitapta da vurgulanan Deniz Otobanları; deniz odaklı yeni bir intermodal
lojistik zinciridir. Gelecekte ulaşım organizasyonlarına temel bir değişiklik
getireceği düşünülen bu proje daha sürdürülebilir ve ticari açıdan diğer
türlere göre daha verimli olacaktır. Deniz Otobanları projelerinde 3 temel amaç
güdülmektedir. Bunlar; yük trafiğinin deniz temelli hatlara kaydırılması,
uyumun arttırılması ve karayolundaki tıkanıklığın azaltılmasıdır. Deniz
otobanları projesi 2007-2013 döneminde daha fazla önem kazanmış, hibe fonları
için ayrı bir bütçe oluşturulmuştur. Deniz Otobanları projelerinin üzerinde
geliştirilmesi için dört koridor belirlenmiştir. Bunlar:
- Baltık Denizi Otobanı: Baltık denizi Ülkelerini Kuzey Denizi ve Baltık
Denizi’ni kullanarak Orta ve Batı Avrupa Ülkeleri’ne bağlayan hat,
- Batı Avrupa Deniz Otobanı: İspanya ve
Portekiz’i Atlantik üzerinden Kuzey Deniz’e bağlayan hat,
- Güney-Doğu Avrupa Deniz Otobanı:
Adriyatik Denizi’ni Ege ve Doğu Akdeniz’e bağlayan hat,
- Güney-Batı Avrupa Deniz Otobanı:
İspanya, Fransa, İtalya ve Malta’yı kapsayan Batı Akdeniz’i, Karadeniz’i de
kapsayacak şekilde Güney-Doğu Avrupa’ya bağlayan hat.
Galileo Projesi
Galileo, Avrupa Birliği ve Avrupa
Uzay Ajansı tarafından başlatılan bir uydu navigasyon sistemidir. Bu sistem
ulaşım sektörü (araç konumunun belirlenmesi, hat araştırması, hız kontrolü,
güvenlik sistemleri vb.), sosyal hizmetler (engelli ve yaşlılara yardım
amaçlı), adalet ve gümrük hizmetleri (suçluların takibi, gümrük kontrolü vb.),
kamu hizmetleri ( coğrafi bilgi sistemleri), arama ve kurtarma çalışmaları ve
yön bulmak için coğrafi konum bilgisi vermeye yönelik 30 uydu ve yer
sisteminden oluşmaktadır. Projenin tanımlama ve geliştirme aşamaları
tamamlanmış olup ticari amaçlara yönelik kullanım aşaması üzerinde
çalışılmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum ve önerilerinizi bekliyoruz.