Hong Kong Limanı
Hong Kong‘un
yüzyıldan fazla süregelen “serbest liman” olma özelliği onu bölgenin
“uluslararası ticaret ve finans merkezi” haline getirmiştir. Bu özellik
uluslararası taşımacılık ve dağıtım faaliyetlerine doğrudan yansımış ve Hong
Kong günümüzde lojistik açıdan küresel bir cazibe merkezi olmuştur.
Güney Çin denizinde bulunan Hong Kong’un temel hinterlandı Asya-Pasifik Kuşağı’dır. Çin ve Japonya basta olmak üzere Kore, Singapur, Malezya ve Tayvan Uzak Doğunun güçlü ekonomik aktörleridir. Özellikle Çin’in son dönemdeki bas döndürücü ekonomik gelişme hızı ve diğer göstergeler bu bölgeyi “dünyanın fabrikası” olarak işaret etmektedir. Bu gelişme hızının devam etmesi Hong Kong’un lojistik trafiğini, işlem hacminin büyümesinde temel etkendir.
Hong
Kong bir taraftan “Amerika’nın Asya’daki en iyi partneri”, “Asya-Pasifik
Kuşağının ortasındaki ticaret ve finans başkenti” ve diğer taraftan ise “Çin’in
dünyaya açılan kapısı” sloganları ile tanıtım faaliyetleri yürütmektedir. 1997
yılında Hong Kong, Çin yönetimine katılmış ve “tek ülke, iki farklı idari
sistemli yapı” seklinde, HK Özel İdari Bölge Devleti olarak özel bir statü
kazanmıştır.
Hong
Kong ekonomisinin ağırlığı hızla “bilgi yoğun ve yüksek katma değerli
faaliyetlere” yönelmektedir. Devlet hemen her alanda “yeni ürün/hizmet
gelistirme”yi özendirmekte ve “teknoloji kullanımının yaygınlaşması” için
elinden geleni yapmaktadır.
Deniz ve Hava Limanları
Büyük
hacimli kargo elleçleme sahaları; konteynır terminalleri, nehir ticaret
terminali, kamu kargo çalışma alanları, gemi tamir-bakım üniteleri ve
tersanelerden oluşmaktadır. 2002 yılında Kwai Chung konteynır terminali 12
Milyon TEU ilsem hacmi ile toplam Hong Kong konteynır trafiğinin % 62’sine tek
basına sahiptir.
Hong
Kong uluslararası havalimanı, her hafta 70 uluslararası havayolu şirketine ait
4.100 uçuş ile yaklaşık 140 güzergaha kargo göndermektedir. Havalimanı içindeki
deniz kargo terminali İnci Nehri Deltası’nda (Pearl River Delta) bulunan 17
limanla eşya hareketine büyük bir dinamizm katmaktadır. Havayolu kargo
taşımacılığı 2004 dünya sıralamasına bakıldığında Memphis (ABD) 3.554.577 ton
ve % 4.8 büyüme hızı ile birinci, Hong Kong 3.132.449 ton ve % 15.7 büyüme hızı
ile ikinci ve Tokyo (Japonya) 2.373.133 ton ve % 10.1 büyüme hızı ile üçüncü
sırada yer almaktadır. Büyüme hızlarının birkaç sene daha bu rakamlarda
gerçekleşmesi halinde Hong Kong ve Tokyo’nun havayolu kargo taşımacılığının ilk
iki sırayı paylaşacağı kesindir.
Karayolu taşımacılığında ise Lok Ma
Chau sınır geçiş kapasitesinin genişletilmesi ile birlikte bu noktadan yük taşıyan
araç giriş çıkış sayısı 26.000’e yükselmiştir ve bu sayının yarısını konteynır
taşıyan kamyonlar oluşturmaktadır.
1997
yılından sonra Hong Kong’un Özel İdari Bölge Devleti statüsü, serbest liman
özellikleri ve artan ticaret hacmi ile birlikte Çin’in antreposu gibi çalımsa
faktörleri “Lojistik Hong Kong” olarak ifade edilen bir inisiyatifi
doğurmuştur. Bu inisiyatif, Lojistik Gelişim İzleme Komitesi (LOGSCOM) ve HK
Lojistik Gelişim Konseyi’nden (LOGSCOUNCIL) oluşmaktadır. Ayrıca, HK Liman
Gelişim Konseyi (PDC) ve Denizcilik Endüstri Konseyi (MIC) gibi sivil girişim
ve oluşumların da sayısı artmıştır. Bütün bu oluşumlar, özel sektör ve devlet
arasında birer köprü vazifesi görmektedirler. Amaç, liman ve denizcilik
sektörünün geliştirilmesi, uluslararası alanda Hong Kong’un daha fazla tanıtımı
ve rekabet avantajı kazandırılmasına yönelik projelerin üretilmesi gibi birçok
alanda kamu yönetimi ile koordinasyonu sağlamaktır. Lojistik ve ticaret tabanlı
bu girişimler, devlete destek olmakta, liman gelişimi, hizmet alanları ve
gelecekteki talepler konusunda tavsiyelerde bulunmaktadırlar.
Lojistik Gelişim Konseyi beş
destekleyici proje grubunu içermektedir. Bunlar İngilizce sözcüklerin bas harflerinden
oluşan kısaltmalarla ifade edilmektedir.
- P-Lojistik Proje Grubu (fiziksel ve hukuksal/düzenleyici altyapı)
- E-Lojistik Proje Grubu (siber ve IT
altyapısı)
- H-Lojistik Proje Grubu (insan
kaynakları)
- M-Lojistik Proje Grubu (pazarlama ve tutundurma)
- S-Lojistik Proje Grubu (küçük orta boy
isletmeleri destekleme).
Bütün bu proje gruplarının, kamu ve özel
sektörün meydana getirdiği tüm girişimlerin tek bir hedefi vardır, o da Hong
Kong’un daha ileriye gitmesidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum ve önerilerinizi bekliyoruz.