8 Nisan 2013 Pazartesi

DÜNYADA LOJİSTİK ÜSLER - HONG KONG LİMANI


Hong Kong Limanı

 

            Hong Kong‘un yüzyıldan fazla süregelen “serbest liman” olma özelliği onu bölgenin “uluslararası ticaret ve finans merkezi” haline getirmiştir. Bu özellik uluslararası taşımacılık ve dağıtım faaliyetlerine doğrudan yansımış ve Hong Kong günümüzde lojistik açıdan küresel bir cazibe merkezi olmuştur.
                                                  
            Güney Çin denizinde bulunan Hong Kong’un temel hinterlandı Asya-Pasifik Kuşağı’dır. Çin ve Japonya basta olmak üzere Kore, Singapur, Malezya ve Tayvan Uzak Doğunun güçlü ekonomik aktörleridir. Özellikle Çin’in son dönemdeki bas döndürücü ekonomik gelişme hızı ve diğer göstergeler bu bölgeyi “dünyanın fabrikası” olarak işaret etmektedir. Bu gelişme hızının devam etmesi Hong Kong’un lojistik trafiğini, işlem hacminin büyümesinde temel etkendir.

Hong Kong bir taraftan “Amerika’nın Asya’daki en iyi partneri”, “Asya-Pasifik Kuşağının ortasındaki ticaret ve finans başkenti” ve diğer taraftan ise “Çin’in dünyaya açılan kapısı” sloganları ile tanıtım faaliyetleri yürütmektedir. 1997 yılında Hong Kong, Çin yönetimine katılmış ve “tek ülke, iki farklı idari sistemli yapı” seklinde, HK Özel İdari Bölge Devleti olarak özel bir statü kazanmıştır.

Hong Kong ekonomisinin ağırlığı hızla “bilgi yoğun ve yüksek katma değerli faaliyetlere” yönelmektedir. Devlet hemen her alanda “yeni ürün/hizmet gelistirme”yi özendirmekte ve “teknoloji kullanımının yaygınlaşması” için elinden geleni yapmaktadır.

 
           Deniz ve Hava Limanları

          Hong Kong bugün dünyanın en işlek havayolu ve denizyolu limanlarını bünyesinde barındırmaktadır. Hong Kong son on yıl boyunca dünyanın en ilsek konteynır limanlarına sahiptir. 2004 yılında yaklaşık 22 Milyon TEU konteynır, 222,9 Milyon metrik ton kargo elleçlemesi yapılmıştır. Liman 80 uluslararası denizyolu hat isletmesine, 400 konteynır hat taşımacısı hizmetlerine ve haftada dünya çapında 500 güzergaha konteynır sevkıyatı yapmaktadır. İnci Nehri Deltası’nda günde 300 nehir gemisi ile sürekli eşya hareketi sağlanmaktadır.

Büyük hacimli kargo elleçleme sahaları; konteynır terminalleri, nehir ticaret terminali, kamu kargo çalışma alanları, gemi tamir-bakım üniteleri ve tersanelerden oluşmaktadır. 2002 yılında Kwai Chung konteynır terminali 12 Milyon TEU ilsem hacmi ile toplam Hong Kong konteynır trafiğinin % 62’sine tek basına sahiptir.

 
           Konteynır Terminalleri

           Konteynır terminalleri 217 hektarlık bir büyüklüğe ve 6,592 metre uzunluğunda derin su limanı özelliklerine sahiptir. Bu terminallere ilave olarak 2005 yılında tamamlanması planlanan “Konteynır Terminal (CT) 9”, Tsing Yi adasının güney doğusunda Kwai Chung adasındaki 8. terminalin karsısında inşa edilmektedir. Asia Container Terminal Ltd. tarafından isletilecek olan bu terminal 68 hektarlık bir alana sahip olup 1940 metre rıhtım boyuna ve 15,5 metre derinliğe sahip olacaktır. HK Özel İdari Bölge Devleti (HK Special Administrative Region Government - HKSARG)’nin hazırladığı “2020 HK Limanı Master Planı” çerçevesinde 10. konteynır terminalinin fizibilitesi de bugünden yapılmaktadır.

Hong Kong uluslararası havalimanı, her hafta 70 uluslararası havayolu şirketine ait 4.100 uçuş ile yaklaşık 140 güzergaha kargo göndermektedir. Havalimanı içindeki deniz kargo terminali İnci Nehri Deltası’nda (Pearl River Delta) bulunan 17 limanla eşya hareketine büyük bir dinamizm katmaktadır. Havayolu kargo taşımacılığı 2004 dünya sıralamasına bakıldığında Memphis (ABD) 3.554.577 ton ve % 4.8 büyüme hızı ile birinci, Hong Kong 3.132.449 ton ve % 15.7 büyüme hızı ile ikinci ve Tokyo (Japonya) 2.373.133 ton ve % 10.1 büyüme hızı ile üçüncü sırada yer almaktadır. Büyüme hızlarının birkaç sene daha bu rakamlarda gerçekleşmesi halinde Hong Kong ve Tokyo’nun havayolu kargo taşımacılığının ilk iki sırayı paylaşacağı kesindir.

            Karayolu taşımacılığında ise Lok Ma Chau sınır geçiş kapasitesinin genişletilmesi ile birlikte bu noktadan yük taşıyan araç giriş çıkış sayısı 26.000’e yükselmiştir ve bu sayının yarısını konteynır taşıyan kamyonlar oluşturmaktadır.

 
          Kamu – Özel Sektör Çalışması

          Hong Kong’ta faaliyet gösteren tüm kamu ve özel sektör kurumlarında Tedarik Zinciri Yönetimi anlayışı yerleşmiştir. Uluslararası ve bölgesel tasıma, dağıtım, lojistik, elleçleme ve üretim karakteristikleri Hong Kong’un en büyük rekabet avantajıdır. Bu sayılan özellikler, tüm tasıma türlerinde özellikle, deniz, iç suyolu, hava ve karayolunda kendini göstermektedir. Deniz ve hava limanlarının ulaştığı kapasite ve küresel çaptaki rolü giderek artmaktadır. E-devlet ve e-lojistik uygulamaları son derece gelişmiş bir altyapı ile desteklenmektedir.

1997 yılından sonra Hong Kong’un Özel İdari Bölge Devleti statüsü, serbest liman özellikleri ve artan ticaret hacmi ile birlikte Çin’in antreposu gibi çalımsa faktörleri “Lojistik Hong Kong” olarak ifade edilen bir inisiyatifi doğurmuştur. Bu inisiyatif, Lojistik Gelişim İzleme Komitesi (LOGSCOM) ve HK Lojistik Gelişim Konseyi’nden (LOGSCOUNCIL) oluşmaktadır. Ayrıca, HK Liman Gelişim Konseyi (PDC) ve Denizcilik Endüstri Konseyi (MIC) gibi sivil girişim ve oluşumların da sayısı artmıştır. Bütün bu oluşumlar, özel sektör ve devlet arasında birer köprü vazifesi görmektedirler. Amaç, liman ve denizcilik sektörünün geliştirilmesi, uluslararası alanda Hong Kong’un daha fazla tanıtımı ve rekabet avantajı kazandırılmasına yönelik projelerin üretilmesi gibi birçok alanda kamu yönetimi ile koordinasyonu sağlamaktır. Lojistik ve ticaret tabanlı bu girişimler, devlete destek olmakta, liman gelişimi, hizmet alanları ve gelecekteki talepler konusunda tavsiyelerde bulunmaktadırlar.

            Lojistik Gelişim Konseyi beş destekleyici proje grubunu içermektedir. Bunlar İngilizce sözcüklerin bas harflerinden oluşan kısaltmalarla ifade edilmektedir.

  • P-Lojistik Proje Grubu (fiziksel ve hukuksal/düzenleyici altyapı)
  • E-Lojistik Proje Grubu (siber ve IT altyapısı)
  • H-Lojistik Proje Grubu (insan kaynakları)
  • M-Lojistik Proje Grubu (pazarlama ve tutundurma)
  • S-Lojistik Proje Grubu (küçük orta boy isletmeleri destekleme).

 Bütün bu proje gruplarının, kamu ve özel sektörün meydana getirdiği tüm girişimlerin tek bir hedefi vardır, o da Hong Kong’un daha ileriye gitmesidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum ve önerilerinizi bekliyoruz.