Hamburg Limanı
Hamburg Limanı,
sadece Almanya için değil aynı zamanda Kıta Avrupa’sı için stratejik öneme
sahip bir ticaret kapısıdır. Hamburg, Avrupa Kıtası ile denizaşırı ülkeler
arasında bir köprü konumunda olması, üretim ve tüketim merkezlerini
buluşturması, kuzey-güney ve doğu-batı ticaret yolları üzerinde bulunması gibi
ülke ekonomisi için birçok hayati unsur dolayısı ile Almanya’nın lojistik üssü
haline gelmiştir. Tasıma, dağıtım, depolama ve elleçleme konularında ileri
düzeyde liman hizmetleri kalitesinin yanı sıra Hamburg, güçlü demiryolu,
karayolu ve havayolu bağlantılarına sahiptir.
Hamburg, coğrafi bakımdan Elbe Nehri üzerinde denizden 120 km içeridedir ve buna rağmen dünyanın en büyük konteynır gemilerinin giriş yapabildiği bir limandır. Liman, 48 km rıhtım uzunluğunda olup 310 demirleme yeri toplam 200 konteynır köprüsü ve çok fonksiyonlu vince sahiptir. Özel sektör ve kamu, limanın modernizasyonu, gelecekteki ihtiyaçların karşılanması ve hizmetlerin geliştirilmesi amacıyla sürekli yatırım yapmaktadır.
Hamburg
Limanında her yıl ortalama 40 milyon tondan daha fazla miktarda dökme kargo;
petrol türevleri, kömür, maden cevheri, tahıl, tohum, yağ, hayvan yemi, gübre
ve diğerleri elleçlenmektedir. Dökme yük ürünlerine yapılmış olan yatırımların
büyüklüğü, çok büyük gemilerin dahi hızlı yüklenip boşaltılabilmesini
sağladığından ve depolama olanakları da hayli geniş bulunduğundan, limanın
rekabet avantajı son derece gelişmiştir. Hamburg şehrindeki bütün terminaller,
okyanus ötesi veya iç sulardaki nehiryolu taşımacılığı, demiryolu ve karayolu
taşımacılığı arasında aktarmalara yönelik intermodal elleçleme özelliklerine
sahiptir.
Liman Demiryolu Kapasitesi ile ilgili verilere bakıldığında; 2003 yılında konteynır trafiğinin % 16,66’sı ve toplam kargo hacminin ise % 29,71’inin demiryolu ile taşındığını göstermektedir (Tablo 1). Bu rakamlar demiryolu şebekesinin ne denli güçlü olduğunu göstermektedir. Hamburg, Billwerder de, Almanya’nın en büyük ve en modern intermodal kargo elleçleme merkezlerinden birine sahiptir. Maschen Marshalling Yards ve Alte Süderelbe Terminali ile birlikte bu üç yük-elleçleme merkezi sayesinde Hamburg taşımacılık sektörü, demiryolu bağlantıları ile hızlı ve etkin lojistik hizmet vermektedir.
2003 yılında 11.500 gemi, denizyolu ile Hamburg Limanında yükleme boşaltma işleminde bulunmuş ve 90 milyon tonun üzerinde eşya bu liman üzerinden sevk edilmiştir. Bu sevkıyatın 9 milyon tonu Hamburg bağlantılı iç su yolları üzerinden taşınmıştır.
Hamburg Limanı genel kargo
döngüsünün % 84’ü konteynerler ile gerçekleşse de, konvansiyonel kargo olarak
tanımlanan kalan kısım liman için halen büyük önem taşımaktadır. Bu gruba, paket,
kutu, karo, ağır ve kalın mukkavva, selüloz,
hurda, gübre, magnesit, şeker, kahve ve kakao girmektedir. Liman dünyanın en büyük kahve ve baharat
elleçleme merkezlerinden birisidir. Ham kakao içinse bir numaralı geçiş
noktasıdır.
Çin için demir ve çelik boru, Tayvan için bakır levhalar, Doğu Almanya’dan
İspanya, Türkiye, Hindistan, Tayvan ve Güney Kore’ye gönderilen parça ve
hurdalar, Avrupa’da traktörler için lastik gibi çok çeşitli konvansiyonel kargo
birimleri yine Hamburg Limanında işlem görmektedir. Liman otomobil, meyve-sebze,
kâğıt ve farmasötik hammadde için özel terminaller ve ticaret merkezi
içermektedir.
Uluslararası
petro-kimyasal ve farmasötik endüstrileri Hamburg Limanı’nın en önemli
müşterilerindendir. Her yıl 12 milyon ton üzerinde sınıflandırılmış eşya
limandan geçmektedir. Tehlikeli eşyalar
için birçok şirket limanda yüksek güvenlikli depo ve tank hizmeti
sağlamaktadır. Hizmetler, uluslararası denizcilik örgütleri tarafından
belirlenen Tehlikeli Madde Taşıma Talimatları
(International Maritime Dangerous Goods Code- IMDG Code) olarak
adlandırılan sıkı kurallar çerçevesinde ve en son yasal düzenlemelere uygun
olarak verilmektedir. Hamburg Nehir Polisi limanda ve taşımacılık ile ilgili
işlemler bütününde güvenlik standartlarına uyum ve izinlerden sorumlu
birimdir.
İki önemli deniz limanı olan Hamburg
ve Shanghai limanları, 11-14 Mayıs 2004
tarihleri arasında ilk defa Shanghai da gerçekleştirilen “Transport Logistics 2004” ticari sergi ve
konferansı kapsamında, 10 Mayıs 2004 tarihinde, liman ortaklığı konusunda bir
anlaşma imzalamışlardır. Liman planlaması, yönetimi, yapılandırılması ve
bilişim teknolojileri konusunda karşılıklı ilişkileri güçlendirmek ana hedefler
olarak belirlenmiştir. Liman inşası ve
liman yönetimi konusunda deneyim ve bilgi edinmek amacıyla karşılıklı değişim
programlarının yapılması da planlanmaktadır ve bu çerçevede liman
çalışanlarının deneyim ve eğitim için Shanghai’a gönderilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum ve önerilerinizi bekliyoruz.