Singapur Limanı
Singapur, Güney Doğu
Asya’da Malezya ve Endonezya arasında bir ada devletidir (Sekil 1). Malezya,
ABD, Hong Kong, Japonya, Çin ve Tayland basta olmak üzere bölge ülkeleri olan
Filipinler, Tayvan, Endonezya ve Avustralya ile yakın ticaret ilişkisi
içerisindedir. Toplam 632,6 kilometrekare büyüklüğünde olan Singapur bölge
ticaretinde önemli bir merkezdir. Bunun temel nedenleri arasında bir bölge
aktarma limanı olması yani transit tasıma özelliğinin bulunması gelmektedir.
Bilişim ve finans konularındaki uluslararası kalite seviyesi ile gelişmiş
altyapısı Singapur’u diğer bölge ülkelerinden ayrılmaktadır.
Singapur, 9 Ağustos 1965’te Malezya’dan ayrılarak bağımsızlığını
ilan etmiştir. 3,5 Milyon civarında nüfusu olan ülkenin % 76,4’ünü Çinliler, %
14,9’unu Malaylar, % 6,4’ü
Hintliler ve % 2,3 ü diğer etnik gruplardan meydana gelmektedir. Ülke bazında rekabet analizi yapıldığında Singapur’un kuvvetli ve
zayıf taraflarını su şekilde değerlendirmek mümkündür:
Kuvvetli Taraflar
- Güçlü fiziksel altyapı,
- Uluslararası ticaret merkezleri ve
endüstriyel bölgelerle hem hava hem deniz bağlantısı,
- Uluslararası taşıyıcı ve lojistik
hizmet sağlayıcıların bölgesel merkezlerinin ve/veya ofislerinin Singapur’da
bulunması.
- Eğitimli işgücü,
- Güçlü hukuk sistemi ve isletmeler için
uygun vergi yapısı.
- Devletin ticareti kolaylaştırıcı
düzenlemelerde bulunarak örneğin serbest ticaret bölgeleri veya çeşitli
teşvik/yatırım düzenlemelerinde olduğu gibi isletmelere yeni açılımlar
sağlaması..
- Nisbi olarak yüksek operasyon
maliyetleri (özellikle arazi kira ve ücretleri)
- Küçük coğrafya ve ulusal pazar
- Endüstrinin parçalı yapıda olmasından
kaynaklanan dezavantajlar; küresel isletmeler karsısında ölçek sorunları.
Singapur
Güneydoğu Asya’nın ana tasıma güzergahları üzerindedir ve coğrafi olarak
stratejik bir konumdadır. Tarihsel gelişimi içerisinde ülke daima bölgenin
depolama ve dağıtım üssü olarak dikkat çekmiştir. Bilişim ve finans alanında
gelinen son nokta, serbest ticaret bölgeleri, dağıtım parkları, tasıma ve
lojistik hizmetleri ile Singapur’u yabancı yatırımcılar açısından bölgenin
cazibe merkezi haline getirmiştir. İlke içerisinde gerçekleştirilen hemen hemen
bütün hizmetler bilgisayar desteklidir. Dünyada elektronik devlet projelerinin
hayata geçirilmesinde lider ülkelerden bir tanesi olan Singapur’da, e-devlet
olgusu vatandaş, isletme ve kamu kurumları arasındaki iletişimi artırmakta ve
bu durum ülke ekonomisine daha fazla dinamizm getirmektedir.
Singapur deniz limanı
olarak, 2004 yılı verilerine göre dökme yük ilsem hacminde 393.4 Milyon Metrik
ton ile dünya birincisidir. 2004 yılında 21.340.000 TEU konteynır trafiği ile
Hong Kong’un ardından dünyada ikinci sırada yer almaktadır.
Singapur’da birçok
konteynır terminali bulunmaktadır. Tanjong Paggar, Keppel, Brani ve Pasir
Panjang konteynır terminalleri, 339 hektarlık bir alana sahip olan bu
terminaller; 20 tane ana rıhtım, 17 tane yakın deniz tasıma rıhtımı ve 119
vince sahiptir. Bölgesel kargo trafiğinin artmasıyla birlikte Pasir Panjang’ta
yeni bir mega kargo terminali inşa edilmektedir. Bu terminalin tamamlanmasıyla
birlikte ana rıhtım sayısı 49’a konteynır elleçleme kapasitesinin de 36 Milyon
TEU’ya ulasması hesaplanmaktadır. Konvansiyonel kargolar; Pasir Panjang,
Sembawang ve Jurong limanlarında elleçlenmektedir. Singapur Denizcilik ve Liman
Otoritesi (MPA) deniz ticaretinin gelişmesi için elinde geleni yapmaktadır.
Jurong ve Loyang
ülkenin uluslararası petrol ve gaz endüstriyel alanlarıdır. Singapur dünyanın
üçüncü büyük petrol rafineri merkezlerine sahiptir. Petrol rafinerilerinin
günlük isleme kapasiteleri günden 1 Milyon varilden fazladır. Ülkede iki adet
ana havalimanı bulunmaktadır. Bunlar; uluslararası uçuşlar için Singapur Changi
Havalimanı ile çarter ve eğitim uçuşları için Seletar Havalimanıdır. 2004 yılı
uluslararası havayolu kargo trafiği verileri incelendiğinde Singapur % 10’luk
bir büyüme ile 1.795.646 ton kapasite ile dünyada sekizinci sıradadır.
Uluslararası Deniz
Yolcu Terminalleri dünyanın en işlek terminalleri arasındadır. Turizm ülke
ekonomisi için önemli bir gelir kaynağıdır. Denizyolu ile yılda yaklaşık 6,5
milyon yolcu taşıması ile turizmde de iddialı bir konumdadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum ve önerilerinizi bekliyoruz.