8 Nisan 2013 Pazartesi

DÜNYADA LOJİSTİK ÜSLER - SİNGAPUR LİMANI


Singapur Limanı

 

            Singapur, Güney Doğu Asya’da Malezya ve Endonezya arasında bir ada devletidir (Sekil 1). Malezya, ABD, Hong Kong, Japonya, Çin ve Tayland basta olmak üzere bölge ülkeleri olan Filipinler, Tayvan, Endonezya ve Avustralya ile yakın ticaret ilişkisi içerisindedir. Toplam 632,6 kilometrekare büyüklüğünde olan Singapur bölge ticaretinde önemli bir merkezdir. Bunun temel nedenleri arasında bir bölge aktarma limanı olması yani transit tasıma özelliğinin bulunması gelmektedir. Bilişim ve finans konularındaki uluslararası kalite seviyesi ile gelişmiş altyapısı Singapur’u diğer bölge ülkelerinden ayrılmaktadır.

           Singapur ekonomisi, güçlü imalat ve hizmet sektörleri ile uluslararası ticaret bağlantıları sayesinde sürekli bir gelişim içerisindedir. Ana sektörler olarak; petrol rafinerileri, elektronik, bilgisayar komponentleri, gemi inşası ve onarım hizmetleri, antrepo hizmetleri, finansal hizmetler, kauçuk ve kauçuk ürünleri, islenmiş gıda ve içecekler ile biyo-teknoloji ön plana çıkmaktadır. Sektörlerin oransal dağılımı ise, finans, isletme ve diğer hizmetler % 33,5, imalat % 25,6, ticaret % 22,9, inşa sanayi % 6,6 ve diğer % 11,4 seklindedir.

Singapur, 9 Ağustos 1965’te Malezya’dan ayrılarak bağımsızlığını ilan etmiştir. 3,5 Milyon civarında nüfusu olan ülkenin % 76,4’ünü Çinliler, % 14,9’unu Malaylar,        % 6,4’ü Hintliler ve % 2,3 ü diğer etnik gruplardan meydana gelmektedir. Ülke bazında rekabet analizi yapıldığında Singapur’un kuvvetli ve zayıf taraflarını su şekilde değerlendirmek mümkündür:

 
             Kuvvetli Taraflar 

-           Güçlü fiziksel altyapı,

-           Uluslararası ticaret merkezleri ve endüstriyel bölgelerle hem hava hem deniz bağlantısı,

-           Uluslararası taşıyıcı ve lojistik hizmet sağlayıcıların bölgesel merkezlerinin ve/veya ofislerinin Singapur’da bulunması.

-           Eğitimli işgücü,

-           Güçlü hukuk sistemi ve isletmeler için uygun vergi yapısı.

-           Devletin ticareti kolaylaştırıcı düzenlemelerde bulunarak örneğin serbest ticaret bölgeleri veya çeşitli teşvik/yatırım düzenlemelerinde olduğu gibi isletmelere yeni açılımlar sağlaması..

 
             Zayıf Taraflar
 

-           Nisbi olarak yüksek operasyon maliyetleri (özellikle arazi kira ve ücretleri)

-           Küçük coğrafya ve ulusal pazar

         Endüstrinin parçalı yapıda olmasından kaynaklanan dezavantajlar; küresel isletmeler karsısında ölçek sorunları.

         Singapur Güneydoğu Asya’nın ana tasıma güzergahları üzerindedir ve coğrafi olarak stratejik bir konumdadır. Tarihsel gelişimi içerisinde ülke daima bölgenin depolama ve dağıtım üssü olarak dikkat çekmiştir. Bilişim ve finans alanında gelinen son nokta, serbest ticaret bölgeleri, dağıtım parkları, tasıma ve lojistik hizmetleri ile Singapur’u yabancı yatırımcılar açısından bölgenin cazibe merkezi haline getirmiştir. İlke içerisinde gerçekleştirilen hemen hemen bütün hizmetler bilgisayar desteklidir. Dünyada elektronik devlet projelerinin hayata geçirilmesinde lider ülkelerden bir tanesi olan Singapur’da, e-devlet olgusu vatandaş, isletme ve kamu kurumları arasındaki iletişimi artırmakta ve bu durum ülke ekonomisine daha fazla dinamizm getirmektedir.

 
              Deniz ve Hava Limanları 

 
            Derin deniz limanlarına sahip Singapur’a, 200’den fazla uluslararası deniz ticaret tasıma hattı düzenli olarak sefer gerçekleştirmekte ve dünya çapında 600 limana sevkıyat yapılmaktadır. Senede 135,386 gemi Singapur Limanlarını ziyaret etmektedir. 2003 yılında 986,4 Milyon Gross Tonluk bir yükleme sağlanmıştır. Her üç dakikada bir gemi Singapur’a giriş veya çıkış yapmaktadır.

Singapur deniz limanı olarak, 2004 yılı verilerine göre dökme yük ilsem hacminde 393.4 Milyon Metrik ton ile dünya birincisidir. 2004 yılında 21.340.000 TEU konteynır trafiği ile Hong Kong’un ardından dünyada ikinci sırada yer almaktadır.

Singapur’da birçok konteynır terminali bulunmaktadır. Tanjong Paggar, Keppel, Brani ve Pasir Panjang konteynır terminalleri, 339 hektarlık bir alana sahip olan bu terminaller; 20 tane ana rıhtım, 17 tane yakın deniz tasıma rıhtımı ve 119 vince sahiptir. Bölgesel kargo trafiğinin artmasıyla birlikte Pasir Panjang’ta yeni bir mega kargo terminali inşa edilmektedir. Bu terminalin tamamlanmasıyla birlikte ana rıhtım sayısı 49’a konteynır elleçleme kapasitesinin de 36 Milyon TEU’ya ulasması hesaplanmaktadır. Konvansiyonel kargolar; Pasir Panjang, Sembawang ve Jurong limanlarında elleçlenmektedir. Singapur Denizcilik ve Liman Otoritesi (MPA) deniz ticaretinin gelişmesi için elinde geleni yapmaktadır.

Jurong ve Loyang ülkenin uluslararası petrol ve gaz endüstriyel alanlarıdır. Singapur dünyanın üçüncü büyük petrol rafineri merkezlerine sahiptir. Petrol rafinerilerinin günlük isleme kapasiteleri günden 1 Milyon varilden fazladır. Ülkede iki adet ana havalimanı bulunmaktadır. Bunlar; uluslararası uçuşlar için Singapur Changi Havalimanı ile çarter ve eğitim uçuşları için Seletar Havalimanıdır. 2004 yılı uluslararası havayolu kargo trafiği verileri incelendiğinde Singapur % 10’luk bir büyüme ile 1.795.646 ton kapasite ile dünyada sekizinci sıradadır.

Uluslararası Deniz Yolcu Terminalleri dünyanın en işlek terminalleri arasındadır. Turizm ülke ekonomisi için önemli bir gelir kaynağıdır. Denizyolu ile yılda yaklaşık 6,5 milyon yolcu taşıması ile turizmde de iddialı bir konumdadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum ve önerilerinizi bekliyoruz.