8 Nisan 2013 Pazartesi

DÜNYADA LOJİSTİK ÜSLER - SİNGAPUR LİMANI


Singapur Limanı

 

            Singapur, Güney Doğu Asya’da Malezya ve Endonezya arasında bir ada devletidir (Sekil 1). Malezya, ABD, Hong Kong, Japonya, Çin ve Tayland basta olmak üzere bölge ülkeleri olan Filipinler, Tayvan, Endonezya ve Avustralya ile yakın ticaret ilişkisi içerisindedir. Toplam 632,6 kilometrekare büyüklüğünde olan Singapur bölge ticaretinde önemli bir merkezdir. Bunun temel nedenleri arasında bir bölge aktarma limanı olması yani transit tasıma özelliğinin bulunması gelmektedir. Bilişim ve finans konularındaki uluslararası kalite seviyesi ile gelişmiş altyapısı Singapur’u diğer bölge ülkelerinden ayrılmaktadır.

           Singapur ekonomisi, güçlü imalat ve hizmet sektörleri ile uluslararası ticaret bağlantıları sayesinde sürekli bir gelişim içerisindedir. Ana sektörler olarak; petrol rafinerileri, elektronik, bilgisayar komponentleri, gemi inşası ve onarım hizmetleri, antrepo hizmetleri, finansal hizmetler, kauçuk ve kauçuk ürünleri, islenmiş gıda ve içecekler ile biyo-teknoloji ön plana çıkmaktadır. Sektörlerin oransal dağılımı ise, finans, isletme ve diğer hizmetler % 33,5, imalat % 25,6, ticaret % 22,9, inşa sanayi % 6,6 ve diğer % 11,4 seklindedir.

Singapur, 9 Ağustos 1965’te Malezya’dan ayrılarak bağımsızlığını ilan etmiştir. 3,5 Milyon civarında nüfusu olan ülkenin % 76,4’ünü Çinliler, % 14,9’unu Malaylar,        % 6,4’ü Hintliler ve % 2,3 ü diğer etnik gruplardan meydana gelmektedir. Ülke bazında rekabet analizi yapıldığında Singapur’un kuvvetli ve zayıf taraflarını su şekilde değerlendirmek mümkündür:

 
             Kuvvetli Taraflar 

-           Güçlü fiziksel altyapı,

-           Uluslararası ticaret merkezleri ve endüstriyel bölgelerle hem hava hem deniz bağlantısı,

-           Uluslararası taşıyıcı ve lojistik hizmet sağlayıcıların bölgesel merkezlerinin ve/veya ofislerinin Singapur’da bulunması.

-           Eğitimli işgücü,

-           Güçlü hukuk sistemi ve isletmeler için uygun vergi yapısı.

-           Devletin ticareti kolaylaştırıcı düzenlemelerde bulunarak örneğin serbest ticaret bölgeleri veya çeşitli teşvik/yatırım düzenlemelerinde olduğu gibi isletmelere yeni açılımlar sağlaması..

 
             Zayıf Taraflar
 

-           Nisbi olarak yüksek operasyon maliyetleri (özellikle arazi kira ve ücretleri)

-           Küçük coğrafya ve ulusal pazar

         Endüstrinin parçalı yapıda olmasından kaynaklanan dezavantajlar; küresel isletmeler karsısında ölçek sorunları.

         Singapur Güneydoğu Asya’nın ana tasıma güzergahları üzerindedir ve coğrafi olarak stratejik bir konumdadır. Tarihsel gelişimi içerisinde ülke daima bölgenin depolama ve dağıtım üssü olarak dikkat çekmiştir. Bilişim ve finans alanında gelinen son nokta, serbest ticaret bölgeleri, dağıtım parkları, tasıma ve lojistik hizmetleri ile Singapur’u yabancı yatırımcılar açısından bölgenin cazibe merkezi haline getirmiştir. İlke içerisinde gerçekleştirilen hemen hemen bütün hizmetler bilgisayar desteklidir. Dünyada elektronik devlet projelerinin hayata geçirilmesinde lider ülkelerden bir tanesi olan Singapur’da, e-devlet olgusu vatandaş, isletme ve kamu kurumları arasındaki iletişimi artırmakta ve bu durum ülke ekonomisine daha fazla dinamizm getirmektedir.

 
              Deniz ve Hava Limanları 

 
            Derin deniz limanlarına sahip Singapur’a, 200’den fazla uluslararası deniz ticaret tasıma hattı düzenli olarak sefer gerçekleştirmekte ve dünya çapında 600 limana sevkıyat yapılmaktadır. Senede 135,386 gemi Singapur Limanlarını ziyaret etmektedir. 2003 yılında 986,4 Milyon Gross Tonluk bir yükleme sağlanmıştır. Her üç dakikada bir gemi Singapur’a giriş veya çıkış yapmaktadır.

Singapur deniz limanı olarak, 2004 yılı verilerine göre dökme yük ilsem hacminde 393.4 Milyon Metrik ton ile dünya birincisidir. 2004 yılında 21.340.000 TEU konteynır trafiği ile Hong Kong’un ardından dünyada ikinci sırada yer almaktadır.

Singapur’da birçok konteynır terminali bulunmaktadır. Tanjong Paggar, Keppel, Brani ve Pasir Panjang konteynır terminalleri, 339 hektarlık bir alana sahip olan bu terminaller; 20 tane ana rıhtım, 17 tane yakın deniz tasıma rıhtımı ve 119 vince sahiptir. Bölgesel kargo trafiğinin artmasıyla birlikte Pasir Panjang’ta yeni bir mega kargo terminali inşa edilmektedir. Bu terminalin tamamlanmasıyla birlikte ana rıhtım sayısı 49’a konteynır elleçleme kapasitesinin de 36 Milyon TEU’ya ulasması hesaplanmaktadır. Konvansiyonel kargolar; Pasir Panjang, Sembawang ve Jurong limanlarında elleçlenmektedir. Singapur Denizcilik ve Liman Otoritesi (MPA) deniz ticaretinin gelişmesi için elinde geleni yapmaktadır.

Jurong ve Loyang ülkenin uluslararası petrol ve gaz endüstriyel alanlarıdır. Singapur dünyanın üçüncü büyük petrol rafineri merkezlerine sahiptir. Petrol rafinerilerinin günlük isleme kapasiteleri günden 1 Milyon varilden fazladır. Ülkede iki adet ana havalimanı bulunmaktadır. Bunlar; uluslararası uçuşlar için Singapur Changi Havalimanı ile çarter ve eğitim uçuşları için Seletar Havalimanıdır. 2004 yılı uluslararası havayolu kargo trafiği verileri incelendiğinde Singapur % 10’luk bir büyüme ile 1.795.646 ton kapasite ile dünyada sekizinci sıradadır.

Uluslararası Deniz Yolcu Terminalleri dünyanın en işlek terminalleri arasındadır. Turizm ülke ekonomisi için önemli bir gelir kaynağıdır. Denizyolu ile yılda yaklaşık 6,5 milyon yolcu taşıması ile turizmde de iddialı bir konumdadır.

DÜNYADA LOJİSTİK ÜSLER - HAMBURG LİMANI


Hamburg Limanı

 

            Hamburg Limanı, sadece Almanya için değil aynı zamanda Kıta Avrupa’sı için stratejik öneme sahip bir ticaret kapısıdır. Hamburg, Avrupa Kıtası ile denizaşırı ülkeler arasında bir köprü konumunda olması, üretim ve tüketim merkezlerini buluşturması, kuzey-güney ve doğu-batı ticaret yolları üzerinde bulunması gibi ülke ekonomisi için birçok hayati unsur dolayısı ile Almanya’nın lojistik üssü haline gelmiştir. Tasıma, dağıtım, depolama ve elleçleme konularında ileri düzeyde liman hizmetleri kalitesinin yanı sıra Hamburg, güçlü demiryolu, karayolu ve havayolu bağlantılarına sahiptir.
  
             Hamburg, coğrafi bakımdan Elbe Nehri üzerinde denizden 120 km içeridedir ve buna rağmen dünyanın en büyük konteynır gemilerinin giriş yapabildiği bir limandır. Liman, 48 km rıhtım uzunluğunda olup 310 demirleme yeri toplam 200 konteynır köprüsü ve çok fonksiyonlu vince sahiptir. Özel sektör ve kamu, limanın modernizasyonu, gelecekteki ihtiyaçların karşılanması ve hizmetlerin geliştirilmesi amacıyla sürekli yatırım yapmaktadır.

Hamburg Limanında her yıl ortalama 40 milyon tondan daha fazla miktarda dökme kargo; petrol türevleri, kömür, maden cevheri, tahıl, tohum, yağ, hayvan yemi, gübre ve diğerleri elleçlenmektedir. Dökme yük ürünlerine yapılmış olan yatırımların büyüklüğü, çok büyük gemilerin dahi hızlı yüklenip boşaltılabilmesini sağladığından ve depolama olanakları da hayli geniş bulunduğundan, limanın rekabet avantajı son derece gelişmiştir. Hamburg şehrindeki bütün terminaller, okyanus ötesi veya iç sulardaki nehiryolu taşımacılığı, demiryolu ve karayolu taşımacılığı arasında aktarmalara yönelik intermodal elleçleme özelliklerine sahiptir.

   Avusturya, İsviçre, İskandinavya, Merkez ve Doğu Avrupa’da bulunan birçok ülke için Hamburg, transit liman özelliğindedir. Toplam konteynır döngüsünün % 44’ü Kuzey ve Güneydoğu Asya ile yapılan ticarete dayanmaktadır. Japonya, Hong Kong, Singapur, Tayvan, Kore ve Çin, Hamburg Limanının en önemli ticaret ortaklarındandır. Baltık ülkeleri ile olan konteynır trafiği % 18 seviyesine ulaşmıştır.

 
           Demiryolu Taşımacılığı

         Hamburg limanı, geçmişten bu yana güçlü demiryolu bağlantılarından dolayı “demiryolu limanı” olarak da adlandırılmaktadır. Beş uzun mesafeli ve iki bölgesel demiryolu hattının bulunduğu Hamburg limanı, haftada 200 uluslararası ve 250’nin üzerinde ulusal blok tren hizmeti ile Almanya ve orta Avrupa’daki ekonomik merkezlerle büyük bir eşya hareketi sağlamaktadır. Uzun mesafeli ihracat yükleri limana büyük oranda demiryolu ile gelmekte, ithalatta ise yine limandan demiryolu taşımacılığı ile taşınmaktadır. Liman yüksek hacimli yük miktarı dolayısı ile Alman Demiryollarının en iyi müşterilerinden birisidir.  

               Liman Demiryolu Kapasitesi ile ilgili verilere bakıldığında; 2003 yılında konteynır trafiğinin % 16,66’sı ve toplam kargo hacminin ise % 29,71’inin demiryolu ile taşındığını göstermektedir (Tablo 1). Bu rakamlar demiryolu şebekesinin ne denli güçlü olduğunu göstermektedir. Hamburg, Billwerder de, Almanya’nın en büyük ve en modern intermodal kargo elleçleme merkezlerinden birine sahiptir. Maschen Marshalling Yards ve Alte Süderelbe Terminali ile birlikte bu üç yük-elleçleme merkezi sayesinde Hamburg taşımacılık sektörü, demiryolu bağlantıları ile hızlı ve etkin lojistik hizmet vermektedir.

 
          Deniz ve Nehir yolu Taşımacılığı

          Hamburg Limanı suyolu bağlantılarını iki farklı ölçekte düşünmekte yarar vardır (Tablo 2 ve Tablo 3). Bunlardan birincisi, büyük ölçekli taşımaların yapıldığı ve ihracat-ithalat sevkiyatlarını kapsayan deniz taşımacılığıdır. Diğeri ise iç su taşımacılığı da denen nehir yolu taşımacılığıdır. İç suyolu taşımacılığı nehrin özelliklerine, derinliğine ve geçtiği ülke sayısına bağlı olarak önem taşımaktadır. Bütün bu özellikler nehir gemilerinin boyut ve kapasitelerine de yansımaktadır.
       
            2003 yılında 11.500 gemi, denizyolu ile Hamburg Limanında yükleme boşaltma işleminde bulunmuş ve 90 milyon tonun üzerinde eşya bu liman üzerinden sevk edilmiştir. Bu sevkıyatın 9 milyon tonu Hamburg bağlantılı iç su yolları üzerinden taşınmıştır.

 
          Karayolu Taşımacılığı

         Hamburg Limanı ve karayolu ağı, kent trafik yönetim sistemlerindeki planlamalar, hem liman hem de is merkezi olarak şehir açısından çok önem taşıdığından, gelecekte de yük ve ticari trafik akısının sorunsuz sağlanabileceği şekilde tasarlanmaktadır. Aynı zamanda ticari trafiğin şehir içinde düzenli ve çevre ile dost olarak akısının sağlanabileceği projeler gündeme taşınmaktadır. Avrupa’nın ulaştırma planlamasına uygun bir biçimde artan karayolu trafik hacmine yönelik yeni planlamalar da mevcuttur. Elbe Nehri altına dördüncü tünelin inşası ve liman bölgesinde A1 ile A7 karayolları arasında bağlantı kurulması bu projelerden sadece iki tanesidir. Liman kaynaklı uzun mesafeli karayolu trafiğinin yeni güzergahlara kaydırılması da tartışılmaktadır.

 
          Havayolu Taşımacılığı

         Hamburg Havalimanı, Almanya’nın en büyük ticari potansiyele sahip havalimanlarından bir tanesidir. Düzenli uçuşlarla Avrupa’nın tüm merkezlerine, İskandinavya ve Baltık Ülkelerine taşımalar yapılmaktadır. Hamburg Havalimanı için büyük ölçekte yatırım harcamaları yapılarak, Kuzey Almanya’nın havayolu merkezi olması için yoğun çaba sarf edilmektedir. Havalimanının şehre yakınlığının 9 km. olması büyük avantajdır. Yeni Yük Merkezi 27.500 metrekare kapalı bir alana ve 55 yükleme noktasına sahiptir. ELWIS adı verilen bir sistemle, her türlü elektronik tarama ve e-depo yönetimi gerçekleştirilmekte, ayrıca eşya giriş-çıkısı kontrol edilmektedir.

 
            Gelecek Vizyonu

            Hamburg Limanı genel kargo döngüsünün % 84’ü konteynerler ile gerçekleşse de, konvansiyonel kargo olarak tanımlanan kalan kısım liman için halen büyük önem taşımaktadır. Bu gruba,  paket,  kutu,  karo,  ağır ve kalın mukkavva,  selüloz,  hurda, gübre,  magnesit, şeker,  kahve ve kakao girmektedir.  Liman dünyanın en büyük kahve ve baharat elleçleme merkezlerinden birisidir. Ham kakao içinse bir numaralı geçiş noktasıdır.

            Hamburg limanı sadece petrol şirketleri için değil, aynı zamanda bir dizi tank-yapı operatörü için de ev sahipliği yapmaktadır.  Bu şirketlerin alkol,  lateks ve her çeşit asit gibi sıvılar için uygun ekipmana sahip ve en sıkı çevre koşulları ile uyumlu tank-yapım yerleri limanda yer almaktadır.  Ayrıca şirketler kargo elleçleme ve depolamaya ek olarak bir dizi farklı hizmet de sağlamaktadır. 

            Çin için demir ve çelik boru,  Tayvan için bakır levhalar, Doğu Almanya’dan İspanya, Türkiye, Hindistan, Tayvan ve Güney Kore’ye gönderilen parça ve hurdalar, Avrupa’da traktörler için lastik gibi çok çeşitli konvansiyonel kargo birimleri yine Hamburg Limanında işlem görmektedir.  Liman otomobil,  meyve-sebze,  kâğıt ve farmasötik hammadde için özel terminaller ve ticaret merkezi içermektedir.

            Uluslararası petro-kimyasal ve farmasötik endüstrileri Hamburg Limanı’nın en önemli müşterilerindendir. Her yıl 12 milyon ton üzerinde sınıflandırılmış eşya limandan geçmektedir.  Tehlikeli eşyalar için birçok şirket limanda yüksek güvenlikli depo ve tank hizmeti sağlamaktadır.  Hizmetler,  uluslararası denizcilik örgütleri tarafından belirlenen Tehlikeli Madde Taşıma Talimatları  (International Maritime Dangerous Goods Code- IMDG Code) olarak adlandırılan sıkı kurallar çerçevesinde ve en son yasal düzenlemelere uygun olarak verilmektedir. Hamburg Nehir Polisi limanda ve taşımacılık ile ilgili işlemler bütününde güvenlik standartlarına uyum ve izinlerden sorumlu birimdir. 

            İki önemli deniz limanı olan Hamburg ve Shanghai limanları,  11-14 Mayıs 2004 tarihleri arasında ilk defa Shanghai da gerçekleştirilen  “Transport Logistics 2004” ticari sergi ve konferansı kapsamında, 10 Mayıs 2004 tarihinde, liman ortaklığı konusunda bir anlaşma imzalamışlardır. Liman planlaması, yönetimi, yapılandırılması ve bilişim teknolojileri konusunda karşılıklı ilişkileri güçlendirmek ana hedefler olarak belirlenmiştir.  Liman inşası ve liman yönetimi konusunda deneyim ve bilgi edinmek amacıyla karşılıklı değişim programlarının yapılması da planlanmaktadır ve bu çerçevede liman çalışanlarının deneyim ve eğitim için Shanghai’a gönderilmiştir.

DÜNYADA LOJİSTİK ÜSLER - HONG KONG LİMANI


Hong Kong Limanı

 

            Hong Kong‘un yüzyıldan fazla süregelen “serbest liman” olma özelliği onu bölgenin “uluslararası ticaret ve finans merkezi” haline getirmiştir. Bu özellik uluslararası taşımacılık ve dağıtım faaliyetlerine doğrudan yansımış ve Hong Kong günümüzde lojistik açıdan küresel bir cazibe merkezi olmuştur.
                                                  
            Güney Çin denizinde bulunan Hong Kong’un temel hinterlandı Asya-Pasifik Kuşağı’dır. Çin ve Japonya basta olmak üzere Kore, Singapur, Malezya ve Tayvan Uzak Doğunun güçlü ekonomik aktörleridir. Özellikle Çin’in son dönemdeki bas döndürücü ekonomik gelişme hızı ve diğer göstergeler bu bölgeyi “dünyanın fabrikası” olarak işaret etmektedir. Bu gelişme hızının devam etmesi Hong Kong’un lojistik trafiğini, işlem hacminin büyümesinde temel etkendir.

Hong Kong bir taraftan “Amerika’nın Asya’daki en iyi partneri”, “Asya-Pasifik Kuşağının ortasındaki ticaret ve finans başkenti” ve diğer taraftan ise “Çin’in dünyaya açılan kapısı” sloganları ile tanıtım faaliyetleri yürütmektedir. 1997 yılında Hong Kong, Çin yönetimine katılmış ve “tek ülke, iki farklı idari sistemli yapı” seklinde, HK Özel İdari Bölge Devleti olarak özel bir statü kazanmıştır.

Hong Kong ekonomisinin ağırlığı hızla “bilgi yoğun ve yüksek katma değerli faaliyetlere” yönelmektedir. Devlet hemen her alanda “yeni ürün/hizmet gelistirme”yi özendirmekte ve “teknoloji kullanımının yaygınlaşması” için elinden geleni yapmaktadır.

 
           Deniz ve Hava Limanları

          Hong Kong bugün dünyanın en işlek havayolu ve denizyolu limanlarını bünyesinde barındırmaktadır. Hong Kong son on yıl boyunca dünyanın en ilsek konteynır limanlarına sahiptir. 2004 yılında yaklaşık 22 Milyon TEU konteynır, 222,9 Milyon metrik ton kargo elleçlemesi yapılmıştır. Liman 80 uluslararası denizyolu hat isletmesine, 400 konteynır hat taşımacısı hizmetlerine ve haftada dünya çapında 500 güzergaha konteynır sevkıyatı yapmaktadır. İnci Nehri Deltası’nda günde 300 nehir gemisi ile sürekli eşya hareketi sağlanmaktadır.

Büyük hacimli kargo elleçleme sahaları; konteynır terminalleri, nehir ticaret terminali, kamu kargo çalışma alanları, gemi tamir-bakım üniteleri ve tersanelerden oluşmaktadır. 2002 yılında Kwai Chung konteynır terminali 12 Milyon TEU ilsem hacmi ile toplam Hong Kong konteynır trafiğinin % 62’sine tek basına sahiptir.

 
           Konteynır Terminalleri

           Konteynır terminalleri 217 hektarlık bir büyüklüğe ve 6,592 metre uzunluğunda derin su limanı özelliklerine sahiptir. Bu terminallere ilave olarak 2005 yılında tamamlanması planlanan “Konteynır Terminal (CT) 9”, Tsing Yi adasının güney doğusunda Kwai Chung adasındaki 8. terminalin karsısında inşa edilmektedir. Asia Container Terminal Ltd. tarafından isletilecek olan bu terminal 68 hektarlık bir alana sahip olup 1940 metre rıhtım boyuna ve 15,5 metre derinliğe sahip olacaktır. HK Özel İdari Bölge Devleti (HK Special Administrative Region Government - HKSARG)’nin hazırladığı “2020 HK Limanı Master Planı” çerçevesinde 10. konteynır terminalinin fizibilitesi de bugünden yapılmaktadır.

Hong Kong uluslararası havalimanı, her hafta 70 uluslararası havayolu şirketine ait 4.100 uçuş ile yaklaşık 140 güzergaha kargo göndermektedir. Havalimanı içindeki deniz kargo terminali İnci Nehri Deltası’nda (Pearl River Delta) bulunan 17 limanla eşya hareketine büyük bir dinamizm katmaktadır. Havayolu kargo taşımacılığı 2004 dünya sıralamasına bakıldığında Memphis (ABD) 3.554.577 ton ve % 4.8 büyüme hızı ile birinci, Hong Kong 3.132.449 ton ve % 15.7 büyüme hızı ile ikinci ve Tokyo (Japonya) 2.373.133 ton ve % 10.1 büyüme hızı ile üçüncü sırada yer almaktadır. Büyüme hızlarının birkaç sene daha bu rakamlarda gerçekleşmesi halinde Hong Kong ve Tokyo’nun havayolu kargo taşımacılığının ilk iki sırayı paylaşacağı kesindir.

            Karayolu taşımacılığında ise Lok Ma Chau sınır geçiş kapasitesinin genişletilmesi ile birlikte bu noktadan yük taşıyan araç giriş çıkış sayısı 26.000’e yükselmiştir ve bu sayının yarısını konteynır taşıyan kamyonlar oluşturmaktadır.

 
          Kamu – Özel Sektör Çalışması

          Hong Kong’ta faaliyet gösteren tüm kamu ve özel sektör kurumlarında Tedarik Zinciri Yönetimi anlayışı yerleşmiştir. Uluslararası ve bölgesel tasıma, dağıtım, lojistik, elleçleme ve üretim karakteristikleri Hong Kong’un en büyük rekabet avantajıdır. Bu sayılan özellikler, tüm tasıma türlerinde özellikle, deniz, iç suyolu, hava ve karayolunda kendini göstermektedir. Deniz ve hava limanlarının ulaştığı kapasite ve küresel çaptaki rolü giderek artmaktadır. E-devlet ve e-lojistik uygulamaları son derece gelişmiş bir altyapı ile desteklenmektedir.

1997 yılından sonra Hong Kong’un Özel İdari Bölge Devleti statüsü, serbest liman özellikleri ve artan ticaret hacmi ile birlikte Çin’in antreposu gibi çalımsa faktörleri “Lojistik Hong Kong” olarak ifade edilen bir inisiyatifi doğurmuştur. Bu inisiyatif, Lojistik Gelişim İzleme Komitesi (LOGSCOM) ve HK Lojistik Gelişim Konseyi’nden (LOGSCOUNCIL) oluşmaktadır. Ayrıca, HK Liman Gelişim Konseyi (PDC) ve Denizcilik Endüstri Konseyi (MIC) gibi sivil girişim ve oluşumların da sayısı artmıştır. Bütün bu oluşumlar, özel sektör ve devlet arasında birer köprü vazifesi görmektedirler. Amaç, liman ve denizcilik sektörünün geliştirilmesi, uluslararası alanda Hong Kong’un daha fazla tanıtımı ve rekabet avantajı kazandırılmasına yönelik projelerin üretilmesi gibi birçok alanda kamu yönetimi ile koordinasyonu sağlamaktır. Lojistik ve ticaret tabanlı bu girişimler, devlete destek olmakta, liman gelişimi, hizmet alanları ve gelecekteki talepler konusunda tavsiyelerde bulunmaktadırlar.

            Lojistik Gelişim Konseyi beş destekleyici proje grubunu içermektedir. Bunlar İngilizce sözcüklerin bas harflerinden oluşan kısaltmalarla ifade edilmektedir.

  • P-Lojistik Proje Grubu (fiziksel ve hukuksal/düzenleyici altyapı)
  • E-Lojistik Proje Grubu (siber ve IT altyapısı)
  • H-Lojistik Proje Grubu (insan kaynakları)
  • M-Lojistik Proje Grubu (pazarlama ve tutundurma)
  • S-Lojistik Proje Grubu (küçük orta boy isletmeleri destekleme).

 Bütün bu proje gruplarının, kamu ve özel sektörün meydana getirdiği tüm girişimlerin tek bir hedefi vardır, o da Hong Kong’un daha ileriye gitmesidir.

2 Nisan 2013 Salı

DÜNYADA LOJİSTİK ÜSLER - ROTERDAM LİMANI

Roterdam Limanı 

 
            Avrupa limanlarının 2008 yılı konteyner trafiği sıralamasında Roterdam 10.784.000 konteyner (TEU) elleçlemesi ile Avrupa’da birinci sıradadır. Onu sırasıyla,  Hamburg 9.737.000,  Antwerp  8.663.000,  Bremen/B-Haven  (Almanya) 5.529.000, Valencia (İspanya) 3.602.000 ve Gai Tauro (İtalya) 3.468.000 konteyner ile takip etmektedir (Port of Rotterdam, 2010).

            Roterdam Limanının, mükemmel karayolu, demiryolu, suyolu ve boru hattı bağlantıları, onu  “küresel lojistik üs”  pozisyonuna getirmiştir.  Dünya ticareti ve uluslararası  eşya hareketi  açısından  çok  önemli  olan  liman,  Avrupa  ve  Hollanda  ekonomisi  için vazgeçilmez bir konumdadır.
       
             Roterdam Limanı, kuzey denizi içerisinde 77 km. rıhtım uzunluğu ile Avrupa’nın tam ortasında bulunmaktadır. Fransa, Almanya ve İngiltere üçgeninde yer alan liman,  tarihsel gelişim sürecinde coğrafi konum avantajını çok iyi bir şekilde kullanmış, uluslararası taşımacılık ve lojistik üzerinden elde ettiği kazancı altyapı yatırımlarına yönlendirerek büyük bir atılım göstermiştir. Devlet bankacılık,  finans ve ticaret alanındaki düzenlemeleri ile ekonominin gelişimine daima destek olarak,  lojistik açıdan bütünleyici mekanizmalarda katalizör görevi görmüştür.

             Liman, Roterdam’da 60.000’den fazla insana doğrudan, 255.000 insana da dolaylı olarak iş imkanı sunmaktadır. Roterdam limanı ve endüstriyel bölgenin ülke ekonomisine doğrudan yarattığı katma değer yaklaşık 7,7 Milyar Euro civarındadır ve bu rakam Hollanda Gayri Safi Milli Hasılasının % 1,9’una denk düşmektedir.

            Roterdam müşterilerine bütüncül bir liman hizmeti sunmaktır. Liman Yönetimi 1.300 çalışanı ile birlikte 26.000 hektarlık liman ve endüstriyel bölgenin yedi gün 24 saat işler halde çalışmasından sorumludur. Liman her sene kendisini yenilemekte ve sürekli yatırım yapmaktadır.

 Roterdam Limanı’nın temel faaliyet alanları,

-           Liman ve endüstriyel bölge operasyonları ve yönetimi, altyapı inşaatları ve gelişimi,

-            Deniz trafik yönetiminde verimlilik, güven ve etkinliktir.   

            Roterdam Limanı, 2008 yılı verilerine göre, gerçekleştirdiği 421,1 Milyon Metrik Ton işlem hacmi ile 582,0 Milyon Metrik Ton işlem kapasiteli Shanghai, 520,1 Milyon Metrik Ton Ningbo ve 515,3 Milyon Metrik Ton işlem kapasiteli Singapur’dan sonra dünyada dördüncü sırada yer almaktadır. Bu değerin büyüklüğünü tam olarak yansıtabilmek için şu örneği vermek mümkündür. Limanın metrik ton işlem kapasitesi, Avrupa’nın iki, üç ve dört numarasında yer alan Antwerp (Belçika-189,5 Milyon MT), Hamburg  (Almanya-  140,4  Milyon  MT),  Marsilya  (Fransa-96,0  Milyon  MT) limanlarının toplamına neredeyse eşittir.

            Bu durumun arkasındaki en önemli neden dökme yüklerin; petrol, petrol ürünleri, kimyasallar,  kömür ve maden cevherleri vb. giriş ve çıkışının artmasıdır. Roterdam, Avrupa ithalat-ihracat pazarı açısından hayati rol taşır.  Birçok eşya hammadde, yarı mamul veya hazır parça şeklinde gelerek kısa sürede işlenir. Örneğin, ham petrolün rafinerilerde işlenmesi, sentetik malzemelerin üretimi gibi süreçlerle birlikte mamuller yeni ürünlere dönüştürülür ve sevkiyatı gerçekleştirilir.  Diğer taraftan Avrupa içerisindeki birçok üretim ve tüketim merkezi bu limandan çıkan ürünlerle ihtiyacını karşılamaktadır. Avrupa ülkeleri ile Amerika ve Uzakdoğu arasındaki ticaretin önemli bir yüzdesi Roterdam Limanı üzerinden sağlanmaktadır.

 
              Roterdam Limanının Tarihsel Gelişimi

             Roterdam’ın tarihsel gelişim süreci incelendiğinde 13.yüzyılın ikinci çeyreğinde bir balıkçı köyü olarak kurulduğu görülmektedir. Sömürgecilik döneminde, başta İspanyol ve Portekiz tüccarların Afrika, Amerika ve Uzakdoğu ile yaptıkları deniz ticareti Avrupa’ya taşınan eşya miktarını arttırmıştır. Hollanda, bu dönemde ticaret borsası ve bankacılık düzenlemeleri ile farklı ülkelerden birçok girişimciyi ülkesine çekmiştir. Daha sonraki yüzyıllarda bu cazibe devam etmiş fakat Fransa ve İngiltere’nin deniz ticaretindeki payları arttıkça zaman zaman gerileme dönemine girmiştir. Buharlı gemilerin icat edilmesi ile birlikte denizaşırı ve iç suyolunda liman trafiği artmıştır. 18. Yüzyıldan itibaren kent nüfusu hızla büyümüş 1900’lü yıllarda ise liman geliştirme projeleri devreye sokulmuş ve altyapı yatırımları hız kazanmıştır. İkinci Dünya Savaşı sırasında Almanlar tarafından stratejik konumu fark edilmiş ve transit liman olarak görev yapmıştır.

            1950’li yıllarda Ortadoğu’da yaşanan siyasi istikrarsızlıklar ve yeniden yapılanma döneminde sömürge altındaki birçok devletin bağımsızlık talepleri artmıştır.  Mısır’ın 1956 yılında Süveyş Kanalı’nı kapatması Avrupa ve Amerika’nın enerji ihtiyacı nedeniyle yeni bir gelişmeye neden olmuştur.  Ortadoğu’daki petrolün Avrupa ve ABD’ye taşınmasında Güney Afrika burnu üzerinden yapılan sevkiyatların maliyeti dolayısı ile büyük petrol tankerlerinin üretimi gündeme gelmiştir. Aynı dönemlerde Roterdam petrol ve petrol ürünlerinin depolanması, işlenmesi ve Avrupa içerisindeki sevkiyatı için yeni eylem planlarını hazırlayarak altyapı yatırım alanlarını genişletmiştir.

            Bugüne gelindiğinde Roterdam dünyanın en önemli petro-kimyasal endüstri bölgelerinden bir tanesi olmuştur.  Diğer taraftan konteyner trafiğine bakıldığında 1966 yılında ilk konteyner gemisi limana gelmiştir. 1968 yılında 65.000 konteyner (TEU)  olan rakam 2008 yılında 10,78 Milyon TEU’a ulaşmıştır. Limana yılda 30.000 okyanus gemisi ve 120.000 nehir gemisi gelmektedir.  Deniz trafiğinin bu denli yoğun olması liman yönetimini yeni önlemler almaya itmektedir.  Hızlı,  etkin ve güvenli bir deniz trafiği için Liman Koordinasyon Merkezi  (HCC)  ile 33 radar istasyonundan oluşan bir şebeke görev yapmaktadır.  Bu  şebeke  100  kilometre uzunluğunda bir alanı kontrol etmektedir. Gemilerin tüm hareketleri tam zamanlı olarak izlenmekte ve karşılıklı bilgi alış verişi gerçekleştirilmektedir.

 
             Roterdam Limanı Altyapısı

 
            Roterdam’ın altyapı sistemi; terminaller ve dağıtım merkezlerinin hepsi doğrudan karayolu ve demiryolu ağıyla bağlantılıdır. Yakın deniz taşımacılığında her tür hava koşulunda gidiş gelişler, yük doldurup boşaltma işlemleri yapılmakta ve taşıyıcılara gerekli kolaylıklar sağlanmaktadır.

            Liman içerisinde taşıma trafiği öncelik almaktadır. Yollarda düzgün akıcı yük trafiğini sağlamak için çekici/kamyon yolları şeritlerle ayrılmaktadır.  Liman içerisinden Almanya iç bölgesine  “the Betuwe Route”  olarak adlandırılan özel bir demiryolu ağı vardır.

            Liman, yatırımlarda daha fazla ilerleme sağlamak amacıyla Hollanda Hükümeti’yle birlikte hareket etmektedir. Roterdam daha düzgün bir altyapıyla bir dahaki yüzyıla hazır olmak için elinden geleni yapmaktadır. Yeni karayolları,  yeni tünel geçitleri, çift hat yeni demiryolu planlamaları ile Roterdam gelecek için çalışmaktadır. Tüm bu yeni altyapı yatırımları ve inşası bugünkü liman faaliyetlerini aksatmamaktadır,  ana liman 24 saat hizmet vermeye hazır durumdadır.
             

            Roterdam Limanı Hinterland Trafiği

             Her bir taşıma türünün; suyolları (deniz ve nehir), demir yolları ve kara yolları ile boru hatlarının şebeke  (ağ)   yapı ve sistemleri Roterdam’da üst seviyede mevcuttur. Liman Avrupa’daki 350 milyon tüketiciye hizmet vermekte olup her yıl Roterdam’dan ortalama 350 milyon ton kargo geçmektedir. Roterdam Limanı,  hızla Avrupa’nın eşya giriş-çıkış,  transit geçiş noktası halini almaktadır.  Örneğin,  Maasvlakte iç taşımada güvenli ve kolay ulaşılabilir bir yer haline getirilmiş,  demiryolu kapasitesi arttırılmıştır. Karayollarının ve boru hatlarının yapılması,  genel taşımacılık işlemlerinde bağlantıların kurulması için büyük yatırımlar yapılmıştır.

          
             İntermodal Taşımacılık

             Roterdam Limanı’nın,  Avrupa’daki düzinelerce iç taşıma terminaliyle bağlantıları bulunmaktadır. Gönderilen büyük hacimli eşyaların liman içerisinde bekleme süreleri kısa, verimleri yüksek ve maliyetler uygun miktarlardadır. Yakın deniz taşımacılığı sadece Avrupa limanlarına değil,    bunun yanında Kuzey Afrika, Karadeniz ve Doğu Akdeniz bölgelerine de yapılmaktadır.

            Rotterdam Limanında dağıtım genel eşya trafiği içerisinde içsuyolu taşımacılığı  % 43’lük bir değer ile birinci sırada yer almaktadır. Bu rakam nehir yolu taşımacılığının işlevselliğini, iç suyollarının mevcut bağlantılarla birçok ülkeyi dolaştığını ve Avrupa içinde yaygın kullanım alanı olduğunun göstergesidir. İç suyolunu sırasıyla karayolu % 33, boru hattı taşımacılığı  % 15, demiryolu eşya taşımacılığı % 5 ve yakın deniz taşımacılığı % 4 ile izlemektedir.

            Roterdam Limanı’nın Kuzey Avrupa’nın petrol depolama alanları arasında ilk sıralarda yer alması boruhattı taşımacılığının yoğun kullanılmasına neden olmaktadır.  Sıvı ve dökme yüklerin taşınmasında boru hattı ve suyolu taşımacılığı son derece ekonomiktir.

            Konteyner sevkiyatında ise ilk sırayı  % 39 ile karayolu taşımacılığı alırken onu iç suyolu % 26, yakın deniz taşımacılığı % 24 ve demiryolu taşımacılığı % 11 oranıyla takip etmektedir. Konteyner taşımalarında da nehiryolu ve yakın deniz taşımacılığı kullanım miktarları toplam taşımanın % 50’sine den düşmektedir ki bu oran taşıma türlerinin dengeli kullanımı açısından tüm dünyaya örnek gösterilmektedir. 

 
              Nehir Yolu Taşımacılığı

             Roterdam Rhine, Meuse ve Scheldt nehirleri ile bağlantılıdır ve bu nehirler Avrupa’da suyolu taşımacılığını sağlayan ana güzergâhları oluşturmaktadır. Ayrıca liman,  Rhine-Main-Tuna kanalı ile Almanya, Belçika, Fransa ve İsviçre’ye, doğuda ise Avusturya, Macaristan, Romanya üzerinden Karadeniz’e kadar uzanan bir hatta sevkiyat yapılabilmektedir.

            İstenilen miktarda ve her çeşit özellikteki eşya Avrupa kıtası içinde iç su yollarlı ile taşınabilmektedir. Nehir taşımacılığı olarak da ifade edilen bu taşıma türü; esnek, son derece ekonomik ve çevre dostudur. 

Nehiryolu taşıma türünün göndericiler tarafından seçilmesinin arkasında;

 -   Her çeşit kargonun taşınabilmesi

-   Güvenilir, esnek, son derece ekonomik olması

-   Tam zamanında teslim garantisi

-   Çevre dostu olması

-   Nehiryolu taşımacılığında 27 tane konteyner işletmesi

-   40 endüstriyel merkeze110 düzenli konteyner taşıma hizmeti

-   Ro-Ro gemileri (600 araba veya 80 kamyon)

-   Yüksek hacimli nehiryolu konteyner gemileri

-   Yüksek kalitede insan kaynakları yer almaktadır.

 
             Kısa Mesafe Deniz Taşımacılığı

            Roterdam Limanı yakın deniz taşımacılığında Avrupa’nın en önemli merkezleri arasındadır. Limandan Avrupa ve çevresinde irili ufaklı 200 limana sevkıyat yapılabilmektedir. Roterdam’dan İngiltere, İrlanda, İskandinavya, İspanya, Yunanistan, İtalya,  Baltık Ülkeleri ve Kuzey Afrika Limanlarına düzenli deniz hatları bulunmaktadır. Yakın deniz taşımacılığının bir anlamı da konteynerler yoluyla taşımacılıkta bölgeler ve hatta kıtalar arası bağlantı kurmaktır. Roterdam’dan bu şekilde Amerika Birleşik Devletleri,  Uzak Doğu,  Güney Amerika ve Güney Afrika’ya ulaşılmaktır.

            Yakın deniz taşıma türünün göndericiler tarafından tercih edilmesinin temel nedenleri;

-           Her çeşit kargo için uygunluk

-           Uzman terminaller

-           Avrupa’da 200’den fazla limana sevkiyat;  Kuzey Afrika ve Akdeniz’de dâhil olmak üzere bağlantı noktaları

-           Ro-Ro taşımacılık anlayışı ile çekici ile kapıdan kapıya taşımacılıkta önemli bağlantı araçları olmasıdır

 
            Demiryolu Taşımacılığı


            Demiryolu ile taşıma hız,  verim ve emniyet açısından iyi bir alternatiftir.  Avrupa’da, taşıma türleri arasında dengeli dağılım ve çevre dostu taşımacılık anlayışı dendiğinde demiryolu düşünülmektedir. Kuzey Avrupa’nın lider deniz limanı olan Roterdam,  her tür ve miktarda eşya için demiryolu taşımacılığının başlangıç ve bitiş noktalarından biri olarak kabul edilmektedir.

            Limanın içinde Eemhaven ve Maasulakte’da bulunan  “demiryolu servis merkezleri” çıkış ve varışla ilgili merkezi noktalardır. Bu merkezler büyük konteyner terminalleri olup günün 24 saati çalışmaktadır.  Ayrıca tehlikeli ve tehditli eşyalar için özel “demiryolu kimyasal terminalleri” bulunmaktadır. Hacimli kargoların taşınmasında örneğin;  araba,  ağır makineler ve demir çelik ürünleri için sıklıkla demiryolu tercih edilmekte, kapıdan kapıya hizmet programlı ve kesintisiz bir şekilde sağlanmaktadır. Demiryolu taşıma türünün göndericiler tarafından seçilmesinin arkasında;


-   230.000 km’lik Avrupa demiryolu ağıyla,  kıtanın tüm endüstri bölgeleriyle hafta sonları da dâhil direkt bağlantı kurulabilmekte

-   Her tür ve çeşitte kargo için uygun

-   Büyük miktardaki, hacimli ve uzun mesafeli taşımalarda kolaylık

-   Güvenilir,

-   Haftada 200’ün üzerinde sefer,

-   Yüksek kapasiteli demiryolu konteyner terminalleri,

-   Tehlikeli ve tehditli maddeler için kimyasal terminaller bulunması gelmektedir.

                                                          
             Karayolu Taşımacılığı

             Taşıma türünün belirlenmesinde hız ve esneklik birincil faktörlerse o zaman en iyi seçim karayolu araçlarıdır. Roterdam’dan pek çok Avrupa ülkesine karayolu ağlarıyla yirmi dört saat içinde limandan kapıya hizmet verilebilmektedir.


Karayolu taşıma türünün göndericiler tarafından seçilmesinin arkasında;

-   Her tip kargoya uyması,

-   Bilişim teknolojileri ile rahatlıkla izlenebilmesi,

-   Uygun fiyat ve kalite oranına sahip olması,

-   10.000 taşıma şirketinin seçimi,

-   24 saat içinde Avrupa’nın pek çok bölgesine ulaşabilmesi,

-   Esnek ve güvenilir olması yatmaktadır.              

    
             Liman Pazarlaması


            Roterdam Limanı,  pazar payının daha da geliştirilmesi için büyük çaba sarf etmektedir. Roterdam Limanı Tutundurma Konseyi  (RPPC)  adı altında dünya deniz ticaretinde aktif rol alan şirket ve organizasyonların katıldığı 300 üyesi bulunan bir örgüt kurulmuştur. Bu örgütün amacı,    pazarlama ve halkla ilişkiler faaliyetleriyle birlikte Roterdam ticaretini büyütme,  eşya hareketini artırma ve denizcilik sektörünü desteklemektir. Pazarlama ve halkla ilişkiler faaliyetleri;


-           Limanın daha fazla şirket ve örgüt tarafından ziyaret edilmesini sağlama,

-           Tutundurma konseyi üyeleri arasındaki ticari ilişkilerin arttırılması,

-           İki yılda bir gerçekleştirilen uluslararası müşteri toplantılarını organize etme,

-           Halkla ilişkiler kapsamında örneğin,  Roterdam Liman Golf turnuvası düzenleme,

-           Roterdam Avrupa Liman Bilgisi Yıllık Rapor kitabını yayınlama,

-           CD,  internet,  video,  kaset,  kitap ve broşür benzeri multi medya araçlarını üretme,

-           Liman içinde    “Liman Safarisi”    adı verilen turları organize etme gibi konulara odaklaşmaktadır.

            Ayrıca liman ve endüstriyel bölgenin sürdürülebilir gelişimi ve rekabet pozisyonunun güçlendirilmesine yönelik politik ve sosyal destek için çalışmalar yapılmaktadır.

 
            Gelecek Vizyonu

            Roterdam Limanı’nın 2020 projeksiyonu, metrik ton bazında liman kapasitesini % 40 büyüterek 460 Milyon Metrik Ton hacmine ulaşmaktır.