8 Nisan 2013 Pazartesi

DÜNYADA LOJİSTİK ÜSLER - HONG KONG LİMANI


Hong Kong Limanı

 

            Hong Kong‘un yüzyıldan fazla süregelen “serbest liman” olma özelliği onu bölgenin “uluslararası ticaret ve finans merkezi” haline getirmiştir. Bu özellik uluslararası taşımacılık ve dağıtım faaliyetlerine doğrudan yansımış ve Hong Kong günümüzde lojistik açıdan küresel bir cazibe merkezi olmuştur.
                                                  
            Güney Çin denizinde bulunan Hong Kong’un temel hinterlandı Asya-Pasifik Kuşağı’dır. Çin ve Japonya basta olmak üzere Kore, Singapur, Malezya ve Tayvan Uzak Doğunun güçlü ekonomik aktörleridir. Özellikle Çin’in son dönemdeki bas döndürücü ekonomik gelişme hızı ve diğer göstergeler bu bölgeyi “dünyanın fabrikası” olarak işaret etmektedir. Bu gelişme hızının devam etmesi Hong Kong’un lojistik trafiğini, işlem hacminin büyümesinde temel etkendir.

Hong Kong bir taraftan “Amerika’nın Asya’daki en iyi partneri”, “Asya-Pasifik Kuşağının ortasındaki ticaret ve finans başkenti” ve diğer taraftan ise “Çin’in dünyaya açılan kapısı” sloganları ile tanıtım faaliyetleri yürütmektedir. 1997 yılında Hong Kong, Çin yönetimine katılmış ve “tek ülke, iki farklı idari sistemli yapı” seklinde, HK Özel İdari Bölge Devleti olarak özel bir statü kazanmıştır.

Hong Kong ekonomisinin ağırlığı hızla “bilgi yoğun ve yüksek katma değerli faaliyetlere” yönelmektedir. Devlet hemen her alanda “yeni ürün/hizmet gelistirme”yi özendirmekte ve “teknoloji kullanımının yaygınlaşması” için elinden geleni yapmaktadır.

 
           Deniz ve Hava Limanları

          Hong Kong bugün dünyanın en işlek havayolu ve denizyolu limanlarını bünyesinde barındırmaktadır. Hong Kong son on yıl boyunca dünyanın en ilsek konteynır limanlarına sahiptir. 2004 yılında yaklaşık 22 Milyon TEU konteynır, 222,9 Milyon metrik ton kargo elleçlemesi yapılmıştır. Liman 80 uluslararası denizyolu hat isletmesine, 400 konteynır hat taşımacısı hizmetlerine ve haftada dünya çapında 500 güzergaha konteynır sevkıyatı yapmaktadır. İnci Nehri Deltası’nda günde 300 nehir gemisi ile sürekli eşya hareketi sağlanmaktadır.

Büyük hacimli kargo elleçleme sahaları; konteynır terminalleri, nehir ticaret terminali, kamu kargo çalışma alanları, gemi tamir-bakım üniteleri ve tersanelerden oluşmaktadır. 2002 yılında Kwai Chung konteynır terminali 12 Milyon TEU ilsem hacmi ile toplam Hong Kong konteynır trafiğinin % 62’sine tek basına sahiptir.

 
           Konteynır Terminalleri

           Konteynır terminalleri 217 hektarlık bir büyüklüğe ve 6,592 metre uzunluğunda derin su limanı özelliklerine sahiptir. Bu terminallere ilave olarak 2005 yılında tamamlanması planlanan “Konteynır Terminal (CT) 9”, Tsing Yi adasının güney doğusunda Kwai Chung adasındaki 8. terminalin karsısında inşa edilmektedir. Asia Container Terminal Ltd. tarafından isletilecek olan bu terminal 68 hektarlık bir alana sahip olup 1940 metre rıhtım boyuna ve 15,5 metre derinliğe sahip olacaktır. HK Özel İdari Bölge Devleti (HK Special Administrative Region Government - HKSARG)’nin hazırladığı “2020 HK Limanı Master Planı” çerçevesinde 10. konteynır terminalinin fizibilitesi de bugünden yapılmaktadır.

Hong Kong uluslararası havalimanı, her hafta 70 uluslararası havayolu şirketine ait 4.100 uçuş ile yaklaşık 140 güzergaha kargo göndermektedir. Havalimanı içindeki deniz kargo terminali İnci Nehri Deltası’nda (Pearl River Delta) bulunan 17 limanla eşya hareketine büyük bir dinamizm katmaktadır. Havayolu kargo taşımacılığı 2004 dünya sıralamasına bakıldığında Memphis (ABD) 3.554.577 ton ve % 4.8 büyüme hızı ile birinci, Hong Kong 3.132.449 ton ve % 15.7 büyüme hızı ile ikinci ve Tokyo (Japonya) 2.373.133 ton ve % 10.1 büyüme hızı ile üçüncü sırada yer almaktadır. Büyüme hızlarının birkaç sene daha bu rakamlarda gerçekleşmesi halinde Hong Kong ve Tokyo’nun havayolu kargo taşımacılığının ilk iki sırayı paylaşacağı kesindir.

            Karayolu taşımacılığında ise Lok Ma Chau sınır geçiş kapasitesinin genişletilmesi ile birlikte bu noktadan yük taşıyan araç giriş çıkış sayısı 26.000’e yükselmiştir ve bu sayının yarısını konteynır taşıyan kamyonlar oluşturmaktadır.

 
          Kamu – Özel Sektör Çalışması

          Hong Kong’ta faaliyet gösteren tüm kamu ve özel sektör kurumlarında Tedarik Zinciri Yönetimi anlayışı yerleşmiştir. Uluslararası ve bölgesel tasıma, dağıtım, lojistik, elleçleme ve üretim karakteristikleri Hong Kong’un en büyük rekabet avantajıdır. Bu sayılan özellikler, tüm tasıma türlerinde özellikle, deniz, iç suyolu, hava ve karayolunda kendini göstermektedir. Deniz ve hava limanlarının ulaştığı kapasite ve küresel çaptaki rolü giderek artmaktadır. E-devlet ve e-lojistik uygulamaları son derece gelişmiş bir altyapı ile desteklenmektedir.

1997 yılından sonra Hong Kong’un Özel İdari Bölge Devleti statüsü, serbest liman özellikleri ve artan ticaret hacmi ile birlikte Çin’in antreposu gibi çalımsa faktörleri “Lojistik Hong Kong” olarak ifade edilen bir inisiyatifi doğurmuştur. Bu inisiyatif, Lojistik Gelişim İzleme Komitesi (LOGSCOM) ve HK Lojistik Gelişim Konseyi’nden (LOGSCOUNCIL) oluşmaktadır. Ayrıca, HK Liman Gelişim Konseyi (PDC) ve Denizcilik Endüstri Konseyi (MIC) gibi sivil girişim ve oluşumların da sayısı artmıştır. Bütün bu oluşumlar, özel sektör ve devlet arasında birer köprü vazifesi görmektedirler. Amaç, liman ve denizcilik sektörünün geliştirilmesi, uluslararası alanda Hong Kong’un daha fazla tanıtımı ve rekabet avantajı kazandırılmasına yönelik projelerin üretilmesi gibi birçok alanda kamu yönetimi ile koordinasyonu sağlamaktır. Lojistik ve ticaret tabanlı bu girişimler, devlete destek olmakta, liman gelişimi, hizmet alanları ve gelecekteki talepler konusunda tavsiyelerde bulunmaktadırlar.

            Lojistik Gelişim Konseyi beş destekleyici proje grubunu içermektedir. Bunlar İngilizce sözcüklerin bas harflerinden oluşan kısaltmalarla ifade edilmektedir.

  • P-Lojistik Proje Grubu (fiziksel ve hukuksal/düzenleyici altyapı)
  • E-Lojistik Proje Grubu (siber ve IT altyapısı)
  • H-Lojistik Proje Grubu (insan kaynakları)
  • M-Lojistik Proje Grubu (pazarlama ve tutundurma)
  • S-Lojistik Proje Grubu (küçük orta boy isletmeleri destekleme).

 Bütün bu proje gruplarının, kamu ve özel sektörün meydana getirdiği tüm girişimlerin tek bir hedefi vardır, o da Hong Kong’un daha ileriye gitmesidir.

2 Nisan 2013 Salı

DÜNYADA LOJİSTİK ÜSLER - ROTERDAM LİMANI

Roterdam Limanı 

 
            Avrupa limanlarının 2008 yılı konteyner trafiği sıralamasında Roterdam 10.784.000 konteyner (TEU) elleçlemesi ile Avrupa’da birinci sıradadır. Onu sırasıyla,  Hamburg 9.737.000,  Antwerp  8.663.000,  Bremen/B-Haven  (Almanya) 5.529.000, Valencia (İspanya) 3.602.000 ve Gai Tauro (İtalya) 3.468.000 konteyner ile takip etmektedir (Port of Rotterdam, 2010).

            Roterdam Limanının, mükemmel karayolu, demiryolu, suyolu ve boru hattı bağlantıları, onu  “küresel lojistik üs”  pozisyonuna getirmiştir.  Dünya ticareti ve uluslararası  eşya hareketi  açısından  çok  önemli  olan  liman,  Avrupa  ve  Hollanda  ekonomisi  için vazgeçilmez bir konumdadır.
       
             Roterdam Limanı, kuzey denizi içerisinde 77 km. rıhtım uzunluğu ile Avrupa’nın tam ortasında bulunmaktadır. Fransa, Almanya ve İngiltere üçgeninde yer alan liman,  tarihsel gelişim sürecinde coğrafi konum avantajını çok iyi bir şekilde kullanmış, uluslararası taşımacılık ve lojistik üzerinden elde ettiği kazancı altyapı yatırımlarına yönlendirerek büyük bir atılım göstermiştir. Devlet bankacılık,  finans ve ticaret alanındaki düzenlemeleri ile ekonominin gelişimine daima destek olarak,  lojistik açıdan bütünleyici mekanizmalarda katalizör görevi görmüştür.

             Liman, Roterdam’da 60.000’den fazla insana doğrudan, 255.000 insana da dolaylı olarak iş imkanı sunmaktadır. Roterdam limanı ve endüstriyel bölgenin ülke ekonomisine doğrudan yarattığı katma değer yaklaşık 7,7 Milyar Euro civarındadır ve bu rakam Hollanda Gayri Safi Milli Hasılasının % 1,9’una denk düşmektedir.

            Roterdam müşterilerine bütüncül bir liman hizmeti sunmaktır. Liman Yönetimi 1.300 çalışanı ile birlikte 26.000 hektarlık liman ve endüstriyel bölgenin yedi gün 24 saat işler halde çalışmasından sorumludur. Liman her sene kendisini yenilemekte ve sürekli yatırım yapmaktadır.

 Roterdam Limanı’nın temel faaliyet alanları,

-           Liman ve endüstriyel bölge operasyonları ve yönetimi, altyapı inşaatları ve gelişimi,

-            Deniz trafik yönetiminde verimlilik, güven ve etkinliktir.   

            Roterdam Limanı, 2008 yılı verilerine göre, gerçekleştirdiği 421,1 Milyon Metrik Ton işlem hacmi ile 582,0 Milyon Metrik Ton işlem kapasiteli Shanghai, 520,1 Milyon Metrik Ton Ningbo ve 515,3 Milyon Metrik Ton işlem kapasiteli Singapur’dan sonra dünyada dördüncü sırada yer almaktadır. Bu değerin büyüklüğünü tam olarak yansıtabilmek için şu örneği vermek mümkündür. Limanın metrik ton işlem kapasitesi, Avrupa’nın iki, üç ve dört numarasında yer alan Antwerp (Belçika-189,5 Milyon MT), Hamburg  (Almanya-  140,4  Milyon  MT),  Marsilya  (Fransa-96,0  Milyon  MT) limanlarının toplamına neredeyse eşittir.

            Bu durumun arkasındaki en önemli neden dökme yüklerin; petrol, petrol ürünleri, kimyasallar,  kömür ve maden cevherleri vb. giriş ve çıkışının artmasıdır. Roterdam, Avrupa ithalat-ihracat pazarı açısından hayati rol taşır.  Birçok eşya hammadde, yarı mamul veya hazır parça şeklinde gelerek kısa sürede işlenir. Örneğin, ham petrolün rafinerilerde işlenmesi, sentetik malzemelerin üretimi gibi süreçlerle birlikte mamuller yeni ürünlere dönüştürülür ve sevkiyatı gerçekleştirilir.  Diğer taraftan Avrupa içerisindeki birçok üretim ve tüketim merkezi bu limandan çıkan ürünlerle ihtiyacını karşılamaktadır. Avrupa ülkeleri ile Amerika ve Uzakdoğu arasındaki ticaretin önemli bir yüzdesi Roterdam Limanı üzerinden sağlanmaktadır.

 
              Roterdam Limanının Tarihsel Gelişimi

             Roterdam’ın tarihsel gelişim süreci incelendiğinde 13.yüzyılın ikinci çeyreğinde bir balıkçı köyü olarak kurulduğu görülmektedir. Sömürgecilik döneminde, başta İspanyol ve Portekiz tüccarların Afrika, Amerika ve Uzakdoğu ile yaptıkları deniz ticareti Avrupa’ya taşınan eşya miktarını arttırmıştır. Hollanda, bu dönemde ticaret borsası ve bankacılık düzenlemeleri ile farklı ülkelerden birçok girişimciyi ülkesine çekmiştir. Daha sonraki yüzyıllarda bu cazibe devam etmiş fakat Fransa ve İngiltere’nin deniz ticaretindeki payları arttıkça zaman zaman gerileme dönemine girmiştir. Buharlı gemilerin icat edilmesi ile birlikte denizaşırı ve iç suyolunda liman trafiği artmıştır. 18. Yüzyıldan itibaren kent nüfusu hızla büyümüş 1900’lü yıllarda ise liman geliştirme projeleri devreye sokulmuş ve altyapı yatırımları hız kazanmıştır. İkinci Dünya Savaşı sırasında Almanlar tarafından stratejik konumu fark edilmiş ve transit liman olarak görev yapmıştır.

            1950’li yıllarda Ortadoğu’da yaşanan siyasi istikrarsızlıklar ve yeniden yapılanma döneminde sömürge altındaki birçok devletin bağımsızlık talepleri artmıştır.  Mısır’ın 1956 yılında Süveyş Kanalı’nı kapatması Avrupa ve Amerika’nın enerji ihtiyacı nedeniyle yeni bir gelişmeye neden olmuştur.  Ortadoğu’daki petrolün Avrupa ve ABD’ye taşınmasında Güney Afrika burnu üzerinden yapılan sevkiyatların maliyeti dolayısı ile büyük petrol tankerlerinin üretimi gündeme gelmiştir. Aynı dönemlerde Roterdam petrol ve petrol ürünlerinin depolanması, işlenmesi ve Avrupa içerisindeki sevkiyatı için yeni eylem planlarını hazırlayarak altyapı yatırım alanlarını genişletmiştir.

            Bugüne gelindiğinde Roterdam dünyanın en önemli petro-kimyasal endüstri bölgelerinden bir tanesi olmuştur.  Diğer taraftan konteyner trafiğine bakıldığında 1966 yılında ilk konteyner gemisi limana gelmiştir. 1968 yılında 65.000 konteyner (TEU)  olan rakam 2008 yılında 10,78 Milyon TEU’a ulaşmıştır. Limana yılda 30.000 okyanus gemisi ve 120.000 nehir gemisi gelmektedir.  Deniz trafiğinin bu denli yoğun olması liman yönetimini yeni önlemler almaya itmektedir.  Hızlı,  etkin ve güvenli bir deniz trafiği için Liman Koordinasyon Merkezi  (HCC)  ile 33 radar istasyonundan oluşan bir şebeke görev yapmaktadır.  Bu  şebeke  100  kilometre uzunluğunda bir alanı kontrol etmektedir. Gemilerin tüm hareketleri tam zamanlı olarak izlenmekte ve karşılıklı bilgi alış verişi gerçekleştirilmektedir.

 
             Roterdam Limanı Altyapısı

 
            Roterdam’ın altyapı sistemi; terminaller ve dağıtım merkezlerinin hepsi doğrudan karayolu ve demiryolu ağıyla bağlantılıdır. Yakın deniz taşımacılığında her tür hava koşulunda gidiş gelişler, yük doldurup boşaltma işlemleri yapılmakta ve taşıyıcılara gerekli kolaylıklar sağlanmaktadır.

            Liman içerisinde taşıma trafiği öncelik almaktadır. Yollarda düzgün akıcı yük trafiğini sağlamak için çekici/kamyon yolları şeritlerle ayrılmaktadır.  Liman içerisinden Almanya iç bölgesine  “the Betuwe Route”  olarak adlandırılan özel bir demiryolu ağı vardır.

            Liman, yatırımlarda daha fazla ilerleme sağlamak amacıyla Hollanda Hükümeti’yle birlikte hareket etmektedir. Roterdam daha düzgün bir altyapıyla bir dahaki yüzyıla hazır olmak için elinden geleni yapmaktadır. Yeni karayolları,  yeni tünel geçitleri, çift hat yeni demiryolu planlamaları ile Roterdam gelecek için çalışmaktadır. Tüm bu yeni altyapı yatırımları ve inşası bugünkü liman faaliyetlerini aksatmamaktadır,  ana liman 24 saat hizmet vermeye hazır durumdadır.
             

            Roterdam Limanı Hinterland Trafiği

             Her bir taşıma türünün; suyolları (deniz ve nehir), demir yolları ve kara yolları ile boru hatlarının şebeke  (ağ)   yapı ve sistemleri Roterdam’da üst seviyede mevcuttur. Liman Avrupa’daki 350 milyon tüketiciye hizmet vermekte olup her yıl Roterdam’dan ortalama 350 milyon ton kargo geçmektedir. Roterdam Limanı,  hızla Avrupa’nın eşya giriş-çıkış,  transit geçiş noktası halini almaktadır.  Örneğin,  Maasvlakte iç taşımada güvenli ve kolay ulaşılabilir bir yer haline getirilmiş,  demiryolu kapasitesi arttırılmıştır. Karayollarının ve boru hatlarının yapılması,  genel taşımacılık işlemlerinde bağlantıların kurulması için büyük yatırımlar yapılmıştır.

          
             İntermodal Taşımacılık

             Roterdam Limanı’nın,  Avrupa’daki düzinelerce iç taşıma terminaliyle bağlantıları bulunmaktadır. Gönderilen büyük hacimli eşyaların liman içerisinde bekleme süreleri kısa, verimleri yüksek ve maliyetler uygun miktarlardadır. Yakın deniz taşımacılığı sadece Avrupa limanlarına değil,    bunun yanında Kuzey Afrika, Karadeniz ve Doğu Akdeniz bölgelerine de yapılmaktadır.

            Rotterdam Limanında dağıtım genel eşya trafiği içerisinde içsuyolu taşımacılığı  % 43’lük bir değer ile birinci sırada yer almaktadır. Bu rakam nehir yolu taşımacılığının işlevselliğini, iç suyollarının mevcut bağlantılarla birçok ülkeyi dolaştığını ve Avrupa içinde yaygın kullanım alanı olduğunun göstergesidir. İç suyolunu sırasıyla karayolu % 33, boru hattı taşımacılığı  % 15, demiryolu eşya taşımacılığı % 5 ve yakın deniz taşımacılığı % 4 ile izlemektedir.

            Roterdam Limanı’nın Kuzey Avrupa’nın petrol depolama alanları arasında ilk sıralarda yer alması boruhattı taşımacılığının yoğun kullanılmasına neden olmaktadır.  Sıvı ve dökme yüklerin taşınmasında boru hattı ve suyolu taşımacılığı son derece ekonomiktir.

            Konteyner sevkiyatında ise ilk sırayı  % 39 ile karayolu taşımacılığı alırken onu iç suyolu % 26, yakın deniz taşımacılığı % 24 ve demiryolu taşımacılığı % 11 oranıyla takip etmektedir. Konteyner taşımalarında da nehiryolu ve yakın deniz taşımacılığı kullanım miktarları toplam taşımanın % 50’sine den düşmektedir ki bu oran taşıma türlerinin dengeli kullanımı açısından tüm dünyaya örnek gösterilmektedir. 

 
              Nehir Yolu Taşımacılığı

             Roterdam Rhine, Meuse ve Scheldt nehirleri ile bağlantılıdır ve bu nehirler Avrupa’da suyolu taşımacılığını sağlayan ana güzergâhları oluşturmaktadır. Ayrıca liman,  Rhine-Main-Tuna kanalı ile Almanya, Belçika, Fransa ve İsviçre’ye, doğuda ise Avusturya, Macaristan, Romanya üzerinden Karadeniz’e kadar uzanan bir hatta sevkiyat yapılabilmektedir.

            İstenilen miktarda ve her çeşit özellikteki eşya Avrupa kıtası içinde iç su yollarlı ile taşınabilmektedir. Nehir taşımacılığı olarak da ifade edilen bu taşıma türü; esnek, son derece ekonomik ve çevre dostudur. 

Nehiryolu taşıma türünün göndericiler tarafından seçilmesinin arkasında;

 -   Her çeşit kargonun taşınabilmesi

-   Güvenilir, esnek, son derece ekonomik olması

-   Tam zamanında teslim garantisi

-   Çevre dostu olması

-   Nehiryolu taşımacılığında 27 tane konteyner işletmesi

-   40 endüstriyel merkeze110 düzenli konteyner taşıma hizmeti

-   Ro-Ro gemileri (600 araba veya 80 kamyon)

-   Yüksek hacimli nehiryolu konteyner gemileri

-   Yüksek kalitede insan kaynakları yer almaktadır.

 
             Kısa Mesafe Deniz Taşımacılığı

            Roterdam Limanı yakın deniz taşımacılığında Avrupa’nın en önemli merkezleri arasındadır. Limandan Avrupa ve çevresinde irili ufaklı 200 limana sevkıyat yapılabilmektedir. Roterdam’dan İngiltere, İrlanda, İskandinavya, İspanya, Yunanistan, İtalya,  Baltık Ülkeleri ve Kuzey Afrika Limanlarına düzenli deniz hatları bulunmaktadır. Yakın deniz taşımacılığının bir anlamı da konteynerler yoluyla taşımacılıkta bölgeler ve hatta kıtalar arası bağlantı kurmaktır. Roterdam’dan bu şekilde Amerika Birleşik Devletleri,  Uzak Doğu,  Güney Amerika ve Güney Afrika’ya ulaşılmaktır.

            Yakın deniz taşıma türünün göndericiler tarafından tercih edilmesinin temel nedenleri;

-           Her çeşit kargo için uygunluk

-           Uzman terminaller

-           Avrupa’da 200’den fazla limana sevkiyat;  Kuzey Afrika ve Akdeniz’de dâhil olmak üzere bağlantı noktaları

-           Ro-Ro taşımacılık anlayışı ile çekici ile kapıdan kapıya taşımacılıkta önemli bağlantı araçları olmasıdır

 
            Demiryolu Taşımacılığı


            Demiryolu ile taşıma hız,  verim ve emniyet açısından iyi bir alternatiftir.  Avrupa’da, taşıma türleri arasında dengeli dağılım ve çevre dostu taşımacılık anlayışı dendiğinde demiryolu düşünülmektedir. Kuzey Avrupa’nın lider deniz limanı olan Roterdam,  her tür ve miktarda eşya için demiryolu taşımacılığının başlangıç ve bitiş noktalarından biri olarak kabul edilmektedir.

            Limanın içinde Eemhaven ve Maasulakte’da bulunan  “demiryolu servis merkezleri” çıkış ve varışla ilgili merkezi noktalardır. Bu merkezler büyük konteyner terminalleri olup günün 24 saati çalışmaktadır.  Ayrıca tehlikeli ve tehditli eşyalar için özel “demiryolu kimyasal terminalleri” bulunmaktadır. Hacimli kargoların taşınmasında örneğin;  araba,  ağır makineler ve demir çelik ürünleri için sıklıkla demiryolu tercih edilmekte, kapıdan kapıya hizmet programlı ve kesintisiz bir şekilde sağlanmaktadır. Demiryolu taşıma türünün göndericiler tarafından seçilmesinin arkasında;


-   230.000 km’lik Avrupa demiryolu ağıyla,  kıtanın tüm endüstri bölgeleriyle hafta sonları da dâhil direkt bağlantı kurulabilmekte

-   Her tür ve çeşitte kargo için uygun

-   Büyük miktardaki, hacimli ve uzun mesafeli taşımalarda kolaylık

-   Güvenilir,

-   Haftada 200’ün üzerinde sefer,

-   Yüksek kapasiteli demiryolu konteyner terminalleri,

-   Tehlikeli ve tehditli maddeler için kimyasal terminaller bulunması gelmektedir.

                                                          
             Karayolu Taşımacılığı

             Taşıma türünün belirlenmesinde hız ve esneklik birincil faktörlerse o zaman en iyi seçim karayolu araçlarıdır. Roterdam’dan pek çok Avrupa ülkesine karayolu ağlarıyla yirmi dört saat içinde limandan kapıya hizmet verilebilmektedir.


Karayolu taşıma türünün göndericiler tarafından seçilmesinin arkasında;

-   Her tip kargoya uyması,

-   Bilişim teknolojileri ile rahatlıkla izlenebilmesi,

-   Uygun fiyat ve kalite oranına sahip olması,

-   10.000 taşıma şirketinin seçimi,

-   24 saat içinde Avrupa’nın pek çok bölgesine ulaşabilmesi,

-   Esnek ve güvenilir olması yatmaktadır.              

    
             Liman Pazarlaması


            Roterdam Limanı,  pazar payının daha da geliştirilmesi için büyük çaba sarf etmektedir. Roterdam Limanı Tutundurma Konseyi  (RPPC)  adı altında dünya deniz ticaretinde aktif rol alan şirket ve organizasyonların katıldığı 300 üyesi bulunan bir örgüt kurulmuştur. Bu örgütün amacı,    pazarlama ve halkla ilişkiler faaliyetleriyle birlikte Roterdam ticaretini büyütme,  eşya hareketini artırma ve denizcilik sektörünü desteklemektir. Pazarlama ve halkla ilişkiler faaliyetleri;


-           Limanın daha fazla şirket ve örgüt tarafından ziyaret edilmesini sağlama,

-           Tutundurma konseyi üyeleri arasındaki ticari ilişkilerin arttırılması,

-           İki yılda bir gerçekleştirilen uluslararası müşteri toplantılarını organize etme,

-           Halkla ilişkiler kapsamında örneğin,  Roterdam Liman Golf turnuvası düzenleme,

-           Roterdam Avrupa Liman Bilgisi Yıllık Rapor kitabını yayınlama,

-           CD,  internet,  video,  kaset,  kitap ve broşür benzeri multi medya araçlarını üretme,

-           Liman içinde    “Liman Safarisi”    adı verilen turları organize etme gibi konulara odaklaşmaktadır.

            Ayrıca liman ve endüstriyel bölgenin sürdürülebilir gelişimi ve rekabet pozisyonunun güçlendirilmesine yönelik politik ve sosyal destek için çalışmalar yapılmaktadır.

 
            Gelecek Vizyonu

            Roterdam Limanı’nın 2020 projeksiyonu, metrik ton bazında liman kapasitesini % 40 büyüterek 460 Milyon Metrik Ton hacmine ulaşmaktır.

17 Nisan 2012 Salı

INCOTERMS (DIŞ TİCARETTE TESLİM ŞEKİLLERİ)


INCOTERMS (DIŞ TİCARETTE TESLİM ŞEKİLLERİ)


             Uluslararası ticarete taraf olan firmalar farklı ülkelerde, bazen ayrı kıtalarda yerleşik bulunmakta olup çoğunlukla birbirlerini tanımamaktadırlar. Mallar, ülkeler ve kıtalar arası taşımalara konu olmakta, bu taşımalar sırasında mallarla ilgili olarak çeşitli risk ve maliyetler ortaya çıkmaktadır.

Maliyet ve risklerin ihracatçıya mı yoksa ithalatçıya mı ait olacağının taraflar arasındaki görüşmeler sırasında tespit edilmesi ve ticari sözleşmelerin buna göre yapılması gerekmektedir. Örneğin, taşıma işleminin kimin tarafından organize edileceği, taşıma bedelinin kim tarafından ödeneceği, taşıma sırasında malların hasara uğraması, kaybolması, çalınması gibi risklere karşıhangi tarafın tedbir alacağı, alıcının ödediği mal bedelinin neleri içerip neleri içermediği hususlarının baştan karara bağlanması gerekmektedir

Uluslar arası Ticaret Odası (ICC), çağımızın ticari teamüllerini göz önünde bulundurarak alıcı ve satıcın yükümlülük, maliyet ve risklerinin sınırlarını belirleyen çeşitli kavramlar tanımlamış ve bu kavramlara “Incoterms” adı verilmiştir. INCOTERMS İngilizce (international commercial terms) kelimelerinden bazı hecelerin bir araya getirilmesiyle oluşturulmuş bir terimdir.

            ICC 27 Eylül 2010'da Incoterms 2010 revizyonunu yayınlayarak güncellemiştir. Söz konusu revizyon, 1 Ocak 2011 tarihinden itibaren uygulamaya geçmiştir. Incoterms 2010’da teslim şekilleri 13’den 11’e düşürülmüştür. Dört şart yürürlükten kaldırılmış, buna karşılık iki yeni teslim şekli oluşturulmuştur. Ayrıca INCOTERMS genel olarak iki gruba ayrılmıştır. Tüm taşıma türlerini kapsayan kurallar EXW - FCA - CPT - CIP - DAT - DAP - DDP olmak üzere yedi adet olarak  FAS - FOB - CFR - CIF kuralları da sadece suyollarıyla yapılan taşıma türlerini kapsamak üzere "deniz ve iç su taşımalarına özgü kurallar" sınıflandırması adı altında toplanmış ve FAS - FOB - CFR - CIF kuralları içeriğinde çok önemli değişiklikler yapılmıştır.

Tüm taşıma modlarını kapsayan kurallar
Kısa Tanımı
İngilizce Açılımı
Türkçe Açılımı
Kullanıldığı Taşımacılık Türü
Ex Works
Fabrikada Teslim
Karayolu, Havayolu, Demiryolu, çok araçlı taşımacılık
Free Carrier
Taşıma Vasıtasının Yanında Teslim
Karayolu, Havayolu, Demiryolu, çok araçlı taşımacılık
Carriage Paid To
......... kadar Navlun Ödenmiş
Karayolu, Havayolu, Demiryolu, çok araçlı taşımacılık
CIP
Carriage And Insurance Paid To..
(....... kadar Navlun ve Sigorta Ödenmiş
Karayolu, Havayolu, Demiryolu, çok araçlı taşımacılık
DAT
Delivered At Terminal
Teminalde Teslim
Karayolu, Havayolu, Demiryolu, çok araçlı taşımacılık
DAP
Delivered At Place
Belirlenen Noktada Teslim
Karayolu, Havayolu, Demiryolu, çok araçlı taşımacılık
DDP
Delivered Duty Paid
Gümrük Vergileri Ödenmiş Olarak teslim
Karayolu, Havayolu, Demiryolu, çok araçlı taşımacılık
Sadece deniz ve iç su yolunu kapsayan kurallar
Kısa Tanımı
İngilizce Açılımı
Türkçe Açılımı
Kullanıldığı Taşımacılık Türü
Free Alongside Ship
Geminin yanında teslim
Denizyolu, iç su yolu
Free On Board
Gemiye Yükleyerek (Küpeştesinden geçmiş) Teslim
Denizyolu, iç su yolu
Cost And Freight
Mal Bedeli ve Navlun Ödenmiş Olarak
Denizyolu, iç su yolu
Cost, Insurence And Freight
Mal Bedeli, Sigorta ve Navlun Ödenmiş Olarak Teslim
Denizyolu, iç su yolu

Uluslararası teslim şekillerini (incotermsleri) tek tek ele alıp bu teslim şekillerinin alıcı ve satıcıya yüklediği sorumlulukları ortaya koyarsak;

1.      EXW (Ex Work: Ticari İşletmede Teslim)

Bu teslim şeklinde satıcı malları, sözleşmede belirtilen tarihte alıcıya veya onun emrine teslim etmek üzere işletmesinde hazır bulundurur. Alıcı malları işletmeden teslim alarak ihracı için gerekli belgeleri hazırlar gümrük işlemlerini tamamlayarak malları kendi ülkesine ithal eder. Malların işletmede teslim edilmesinden itibaren malla ilgili bütün masraf ve risk ile diğer yükümlülükler alıcı tarafından karşılanır. Örneğin, sözleşmede “EXW, Nisa Tekstil AŞ, Ankara, TURKEY” şeklinde yer alan ibare; satıcının Ankara’daki fabrikasında malları, satıcıya teslim etmesiyle sorumluluğunun biteceği anlamına gelir.

1.1.           Satıcının Sorumlulukları

  • Satıcı, malları sözleşme koşullarına uygunolarak hazırlayarak, belirtilen tarihte veya süre içerisindeyine anlaşmada belirtilen yerde (fabrika, depo, büro vb.) alıcıya veya emrine teslim edilmek üzere hazır bulundurur.
  • Malların teslim için hazırlandığını alıcıya bildirir.
  • Alıcıya ihracat ile ilgili belgelerin alınmasında yardımcı olur.
  • Alıcının istemesi halinde, tüm masraf ve riskleri alıcı tarafından karşılanmak üzere taşıma acentesi ile anlaşma yapar ve düzenlettiği taşıma belgesini varış yerinde malları teslim alabilmesi için satıcıya gönderir.

1.2.           Alıcının Sorumlulukları

  • Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder.
  • Malların taşıtılması için taşıma acentesi ile anlaşarak navlun (deniz ve nehir yolu ile taşınan eşya için, taşıma hizmeti karşılığında gemi şirketine ödenen ücret) bedelini öder.
  • Tüm masraf ve riskler kendisine ait olmak üzere ihracat ve ithalat işlemleri için
  • gerekli idari ve ticari belgeleri düzenler.
  • Malların ihracat ve ithalat ile ilgili gümrük işlemlerini yapar ve gümrük vergilerini öder.



2.                FCA (Free Carrier: Belirlenen Yerde Taşıyıcıya Teslim)

Taşıyıcıya teslim terimi, malların gümrük çıkış işlemlerinin satıcı tarafından tamamlanarak, taraflar arasında anlaşılan yer ve zamanda alıcının anlaşma yaptığı taşıma acentesine veya alıcının belirlediği bir şahsa, teslimi ile satıcının yükümlülüğünün sona ereceği anlamına gelir. Malın alıcının belirlediği taşıma acentesine veya şahsa tesliminden sonra tüm sorumluluk alıcıya aittir.

Eğer teslim, satıcının mahallinde gerçekleşecekse satıcı yüklemeden sorumlu olur. Teslim, satıcının mahalli dışında bir yerde ise satıcı malı yüklemekten sorumluyken, boşaltmadan sorumlu değildir. Örneğin, satıcı Ankara’da, teslim yeri İzmir’de ise bu durumda satıcı malları Ankara’dan yükletir ve İzmir’deki teslim yerine nakliye ücreti kendine ait olmak üzere gönderir. Mallar İzmir’deki teslim yerine ulaştığında malların nakliye aracından boşaltılması alıcıya aittir.

Alıcı, malları alması için kendisi bizzat taşıyıcı olmayan birisini tayin etmişse satıcı, malları bu kişiye bırakarak teslim yükümlülüğünü yerine getirmiş sayılır. Bu durum da malın ihracat gümrüklerini satıcı öder.

Bu terim çok vasıtalılar (bir malın bir yerden bir yere nakledilmesi durumunda birden fazla nakliye aracı değiştirmesi) dâhil, tüm taşıma işlemleri (demir yolu, karayolu, deniz yolu, havayolu, nehir yolu) için kullanılabilir. Burada dikkat edilmesi gereken nokta, malın satıcının adresine ulaştırılmasında, birden fazla taşıma aracı değiştirmesi söz konusu ise satıcı, malın ihracat gümrüğünü ödeyip bu taşıma araçlarının ilkine malı teslim ettikten sonra sorumluluktan kurtulur.

Bu terim “FOB” terimine benzese de ondan temel farkı, FOB’da teslim noktası sadece gemi iken, FCA’da teslim yeri herhangi bir taşıma aracı olabilir. Örneğin, sözleşmede “FCA, Türk Hava Yolları, Atatürk Hava Limanı” şeklinde yer alan ibare; satıcının malları Atatürk Hava Limanında, Türk Hava Yolları uçağına ihraç gümrük vergileri ödenmiş olarak teslim etmesi gerektiği anlamına gelir.

2.1.           Satıcının Sorumlulukları

  • Sözleşme koşullarına göre malı hazırlar.
  • Alıcının ülkesinde istenen ve satıcının ülkesinden temin edilmesi gereken belgeleri düzenler.           
  • Malın ihracı ile ilgili gümrük masraflarını öder.
  • Alıcının istemesi durumunda, tüm masrafları alıcıya ait olmak üzere, taşıma acentesi ile anlaşır.
  • Malları belirtilen zaman ve yerde, taşıma acentesine veya alıcının belirlediği şahsa teslim eder.
  • Malın, teslim yerine ulaştırılması için gerekli nakliye ücretini ve yükleme ücretini öder.

2.2.           Alıcının Sorumlulukları

  • Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder.
  • Malın kendi ülkesine ithal edilmesi için gerekli belgeleri düzenler, gerekli izinleri alır.
  • Malın ithali ile ilgili gümrük vergisi ve diğer masrafları öder.
  • Malın satıcı tarafından, kendisinin belirlediği veya anlaşma uyarınca satıcının anlaştığı taşıma acentesine tesliminden sonraki nakliye ücretleri ve yükleme boşaltma ücretlerini öder.
  • Belirlenen tarih ve yerde mallarını teslim alır.
  • İsterse mallarını sigortalatır ve sigorta giderini öder.



3.      FAS (Free Alongside Ship: Gemi Yanında Teslim)

Bu teslim şeklinde satıcı malları, sözleşmede belirtilen teslim yeri olan geminin yanına kadar getirmekle sorumludur. Mallar gemi rıhtımında ise yükleme yerine getirilerek, gemi açıkta ise mavnalarla geminin yanına kadar götürülerek teslim edilir. Bu teslim şekli sadece deniz veya nehir taşımacılığında kullanılabilir.

Satıcının malları belirlenen geminin yanına getirmesinden sonra, malların kaybolması veya hasar görmesi gibi rizikolar alıcıya aittir. Bu andan itibaren malla ilgili bütün masraflar ve navlun (taşıma ücreti) alıcı tarafından karşılanır.

Bu teslim şeklinde malın satın alınan ülkeden ihracatı ve satıcının ülkesine ithalatı için gerekli tüm belgeleri hazırlamak ve izinleri almak alıcıya aittir. Alıcı ayrıca malın ihracı ve ithali ile ilgili gümrük vergilerini ödemekle de mükelleftir.Fakat taraflar malın ihracatı için gerekli belgelerin ve izinlerin alınıp gümrük vergilerinin satıcı tarafından ödenmesi hususunda anlaşırlar ise bu durum sözleşmede açık bir şekilde belirtilir. Böylelikle malın gümrüklenmesi satıcı firmaya yüklenmiş olur.

Bu teslim şeklinde alıcı firma, malın ihracı için gerekli belgeleri hazırlayıp izinleri almak ve gümrük işlemlerini gerçekleştirmek zorunda olduğundan,malı alacağı ülkede bu işlemleri doğrudan veya aracı kullanarak yapabilecek güce sahip değil ise bu teslim şeklini seçmemeli veya bu işlemlerin satıcı tarafından gerçekleştirilmesi için satıcı ile anlaşmalıdır. Örneğin, sözleşmede “FAS, İzmir Limanı, TURKEY” şeklinde yer alan ibare; satıcının malları İzmir Limanında adı geçen geminin yanına getirmesi ile sorumluluğunun sona ereceği anlamına gelir.

3.1.     Satıcının Sorumlulukları

  • Sözleşme şartlarına uygun olarak malları hazırlar.
  • Alıcının istemesi durumunda, bütün masraf ve riskler alıcıya ait olmak üzere, alıcının ülkesinde istenen gerekli belgeleri temin eder.
  • Malları sözleşmede belirlenen limanda, belirlenen tarihte, alıcının daha önce belirlediği geminin yanına getirir. Malların gemiye yükletilmesi satıcının sorumluluğunda değildir.
  • Malların teslim yerine götürülmesi için gerekli nakliye ücretini öder.
  • Alıcının istemesi durumunda, masrafları alıcıya ait olmak üzere yükleme belgesinin düzenlenmesini sağlar ve varış limanında alıcının malları teslim alabilmesi için alıcıya gönderir.

3.2.           Alıcının Sorumlulukları

  • Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder.
  • Malın ihracı ve ithali ile ilgili gerekli belgeleri hazırlar.
  • İhracat ve ithalat işlemlerinin gümrük vergilerini öder.
  • Taşıma acentesi ile anlaşma yapar ve geminin yükleme limanına ne zaman varacağını satıcıya bildirir.
  • Satıcı tarafından yükleme için gemi yanına getirilen malları teslim alır.



4.                FOB (Free On Board: Gemi Bordasında Teslim)

Bu teslim şeklinde satıcı, ihracat için gerekli tüm belgeleri hazırlayıp, gümrük işlemlerini tamamladıktan sonra, malları belirtilen tarih ve yerde, alıcı tarafından temin edilen gemiye yükler. Mallar geminin küpeştesine (güvertesine) geçtikten sonra satıcı malı teslim etmiş sayılır. Bundan sonra meydana gelebilecek her türlü hasar, kayıp ve masraflar alıcının sorumluluğundadır.

Ülkemizde en çok kullanılan teslim şekli olan FOB, sadece deniz veya nehir taşımacılığında kullanılabilir. Ancak bu ifade malların teslim yerinden, ithalatçının fabrikasına kadar gemi ile taşınacağı anlamına gelmez. Bu teslim şeklinde mallar ithalatçıya veya onun temsilcisine bir gemiye yüklenmiş olarak teslim edilir. Bu teslimden sonra mallar belirli bir yere kadar gemi ile götürüldükten sonra, karayolu, demiryolu veya havayolu gibi diğer taşıma yollarıyla ithalatçının adresine taşınabilir.

Taraflar, malın gemi küpeştesini aşarak teslim edilmesi hususunda hem fikir değil iseler bu terim yerine FCA terimi kullanılmalıdır. Örneğin, sözleşmede “FOB, İzmit Limanı, TURKEY” şeklinde yer alan ibare; satıcının ihraç edeceği malları, ihraç için gerekli belgeleri hazırlayıp, gümrük vergilerini de ödedikten sonra, alıcı tarafından belirtilen tarihte, İzmit Limanında hazır bulunacak nakliye gemisinin güvertesine yüklemekle sorumluluktan kurtulacağı anlamına gelir.



4.1.     Satıcının Sorumlulukları

  • Sözleşme şartlarına uygun olarak malları hazırlar.
  • Belirlenen tarih ve yerde, alıcı tarafından ayarlanan gemiye malları yükler.
  • Malların teslim yerine nakliyesi için gerekli taşıma ücretini öder.
  • Alıcının, ülkesinde kullanacağı belgeleri düzenler ve ihracatla ilgili gümrük işlemlerini tamamlar.
  • Malların gemiye yüklendiğini alıcıya bildirir.
  • Düzenlenen taşıma belgesini alıcıya gönderir.

4.2.     Alıcının Sorumlulukları

  • Sözleşme koşullarına göre mal bedelini öder.
  • Malın ithali için gerekli belgeleri hazırlar ve ithalata ilişkin gümrük işlemlerini tamamlar.
  • Taşıma acentesi ile anlaşarak, taşıma ücretini (navlun) öder.
  • Mallar satıcı tarafından gemi güvertesine yüklendikten sonra, malları teslim alır.



5.      CFR (Cost And Freight: Mal Bedeli ve Navlun Ödenmiş Olarak)

CFR teslim şeklinde, satıcı malları yüklenecek limana kadar getirir. Gümrük işlemlerini yapar, geminin taşıma ücretini öder ve malları gemiye yükler. Mallar gemiye yüklendikten sonra navlun dışındaki tüm masraf ve riskler alıcıya ait olur. Burada dikkat edilmesi gereken husus, malların varış limanına kadar ulaştırılması için ödenen nakliye (navlun) ücretlerini satıcının ödeyeceğidir.

Bu teslim şekli sadece deniz ve nehir taşımacılığında kullanılabilir. Bu teslim şeklinde sigorta yaptırma gibi bir zorunluluk yoktur. Eğer taraflar malların gemi küpeştesini aşarak teslim edilmesi niyetinde değillerse, CPT terimi kullanılmalıdır. Örneğin, sözleşmede “CFR, Mersin, TURKEY” şeklinde yer alan ibare; malların satıcı tarafından mersin limanından, ihracat işlemleri yapılmış, vergileri ve malın varış limanına kadar olan taşıma ücreti ödenmiş olarak ilgili gemiye yükleneceği anlamına gelir.

5.1.           Satıcının Sorumlulukları

  • Satıcı, sözleşme koşullarına uygun olarak malı hazırlar.
  • Alıcının ülkesinde kullanacağı ve ihracatçının ülkesinden tedarik edilecek belgeleri hazırlar.
  • Malın ihracıyla ilgili gümrük işlemlerini tamamlar ve gümrük vergilerini öder.
  • Taşıma acentesiyle anlaşma yaparak, malların varış limanına kadar olan navlun ücretini öder.
  • Yüklemenin yapıldığını ve muhtemel varış tarihini alıcıya bildirir.
  • Düzenlenen taşıma belgesini ve gerekli diğer belgeleri alıcıya gönderir.

5.2.     Alıcının Sorumlulukları

  • Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder.
  • Malın kendi ülkesine ithali için gerekli belgeleri ve gümrük işlemlerini tamamlar.
  • İthalata ilişkin gümrük vergilerini öder.
  • Varış limanında malların boşaltım ücretini ve liman ücretini öder.
  • Mal varış limanına ulaştığında gecikmeksizin malları boşaltır.



6.      CIF (Cost, Insurence And Freight: Mal Bedeli, Sigorta ve Navlun Ödenmiş Olarak)

Bu teslim şeklinde, satıcı ihraç edeceği malları, gümrük işlemlerini tamamlamış, asgari teminat sağlayan bir sigorta yaptırmış olarak yükleme limanına getirir ve gemiye yükler. Bu teslim şeklinde satıcı ayrıca malın varış limanına kadar olan navlun (taşıma ücreti) ücretini de öder. Malın satıcı tarafından varış limanına kadar olan taşıma ücreti ödenerek, gemiye yükletilmesinden sonra ortaya çıkacak tüm masraflar ve riskler alıcıya aittir.

Bu teslim şeklini diğerlerinden ayıran özellik, malın satıcı tarafından yolculuk esnasında doğabilecek hasarlara karşılık sigorta ettirilmesinin zorunlu olmasıdır. Ancak yapılacak sigorta asgari teminat sağlayan bir sigorta olduğundan, alıcı malları daha geniş bir teminat ile korumak isterse, ya bu konuda satıcı ile mümkün olduğunca açık olarak anlaşmalı ya da kendisi ek sigorta yaptırmalıdır.

Bu terim sadece deniz ve nehir taşımacılığı için kullanılabilir. Ancak bu ifade malların teslim yerinden, ithalatçının fabrikasına kadar gemi ile taşınacağı anlamına gelmez. Bu teslim şeklinde mallar ithalatçıya veya onun temsilcisine bir gemiye yüklenmiş olarak teslim edilir. Bu teslimden sonra mallar belirli bir yere kadar gemi ile götürüldükten sonra, kara yolu, demiryolu veya havayolu gibi diğer taşıma yollarıyla ithalatçının adresine taşınabilir. Örneğin, sözleşmede “CIF, İskenderun Limanı, TURKEY” şeklinde yer alan ibare; malların satıcı tarafından, gümrük işlemleri ve sigorta yaptırılmış olarak, İskenderun limanından gemiye yüklenileceği ve varış yerine kadar olan nakliye ücretinin de satıcı tarafından ödeneceği anlamına gelir.

6.1.           Satıcının Sorumlulukları

  • Sözleşme koşullarına uygun olarak malı hazırlar.
  • Alıcının ülkesinde kullanacağı ve ihracatçının ülkesinden tedarik edilecek belgeleri hazırlar.
  • Malın ihracıyla ilgili gümrük işlemlerini tamamlar ve gümrük vergilerini öder.
  • Göndereceği malın sigortasını yaptırır ve sigorta ücretini öder.
  • Taşıma acentesiyle anlaşma yaparak, malların varış limanına kadar olan navlun ücretini öder.
  • Yüklemenin yapıldığını ve muhtemel varış tarihini alıcıya bildirir.
  • Düzenlenen taşıma belgesini ve gerekli diğer belgeleri alıcıya gönderir.

6.2.     Alıcının Sorumlulukları

  • Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder.
  • Malın kendi ülkesine ithali için gerekli belgeleri ve gümrük işlemlerini tamamlar.
  • İthalata ilişkin gümrük vergilerini öder.
  • Varış limanında malların boşaltım ücretini ve liman ücretini öder.
  • Mal varış limanına ulaştığında gecikmeksizin malları boşaltır.



7.                CPT (Carriage Paid To….: Taşıma….’e Kadar Ödenmiş Olarak)

            “Taşıma ödenmiş olarak….” terimi, satıcının malları bizzat kendisinin seçtiği ve anlaşma yaptığı taşıyıcıya, malların, ihracı ile ilgili gümrük işlemleri yapılmış, belirtilen varış yerine gönderilmesi için gereken taşıma masrafları ödenmiş olarak teslim edeceği ve malları ilk taşıyıcının gözetimine devrettiği andan itibaren malla ilgili taşıma ücreti hariç diğer tüm masraf ve risklerin alıcıya geçeceği anlamına gelir.

            Bu terim çok vasıtalı olanlar da dahil, tüm taşıma şekilleri için kullanılabilir. Eğer malların belirlenen taşıma mahalline ulaştırılması için art arda taşıyıcılar (örneğin, belirli bir yere kadar kamyon, daha sona tren, gemi… gibi) kullanılıyorsa malların ilk taşıcıya teslimiyle masraflar ve risk (varış yerine kadar olan taşıma ücreti hariç) alıcıya geçmiş olur.

            Bu terimi izleyen yer ismi, teslim işleminin yapılacağı yeri ifade etmez. Ama hangi noktaya kadar navlun ve taşıma masrafların satıcı tarafından ödendiğini ortaya koyar. Örneğin, “CPT, Hamburg, Germany” şeklindeki ibare, malların Almanya’nın Hamburg şehrine kadar olan taşıma giderlerinin satıcı tarafından ödendiği anlamına gelir.

7.1.     Satıcının Sorumlulukları

  • Sözleşme koşullarına uygun olarak malı hazırlar.
  • Alıcının ülkesinde kullanacağı ve ihracatçının ülkesinden tedarik edilecek belgeleri hazırlar.
  • Malın ihracıyla ilgili gümrük işlemlerini tamamlar ve gümrük vergilerini öder.
  • Taşıma acentesiyle anlaşma yaparak, malların varış yerine kadar olan navlun ücretini (taşıma masraflarını) öder.
  • Yüklemenin yapıldığını ve muhtemel varış tarihini alıcıya bildirir.
  • Düzenlenen taşıma belgesini ve gerekli diğer belgeleri alıcıya gönderir.

7.2.     Alıcının Sorumlulukları

  • Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder.
  • Malın kendi ülkesine ithali için gerekli belgeleri ve gümrük işlemlerini tamamlar.
  • Transit taşıma nedeni ile doğabilecek gümrük masraflarını öder.
  • İthalata ilişkin gümrük vergilerini öder.
  • Navlun bedeline dahil değilse, boşaltma masraflarını öder.
  • Mal varış yerine ulaştığında gecikmeksizin malları boşaltır.



8.      CIP (Carriage and Insurance Paid To….: Sigorta Dahil Taşıma…’e Kadar Ödenmiş Olarak)

            CIP teslim şeklinde satıcı, ihraç edeceği malları, ihracat gümrük işlemlerini tamamlamış, asgari teminat sağlayan bir sigorta yaptırmış olarak nakliye aracına yükler. Bu teslim şeklinde satıcı ayrıca malın varış yerine kadar olan navlun (taşıma ücreti) ücretini de öder. Malın satıcı tarafından varış yerine kadar olan taşıma masrafları ödenerek, nakliye aracına yüklenmesinden sonra ortaya çıkacak tüm masraflar ve riskler alıcıya aittir.

            Bu taşıma şekli, çok vasıtalı olanlar da dahil, her türlü taşıma şekli için kullanılabilir. Eğer malların belirlenen varış mahalline ulaştırılması için art arda taşıyıcılar kullanılıyorsa malların ilk taşıcıya teslim edilmesinden sonra, tüm risk ve hasarlar (malın varış yerine ulaştırılmasına kadar olan nakliye ücreti ve asgari sigorta hariç) alıcıya geçer.

            Bu terimde de aynı CIF teriminde olduğu gibi satıcının sadece asgari teminat sağlayan bir sigorta yaptırması ve ücretini ödemesi gerekir. Ancak alıcı olağandışı risklere (grev, savaş, doğal afet vb.) karşı sigorta yaptırılmasını istiyorsa primini kendisi ödemek şartıyla satıcıdan sigorta kapsamının genişletilmesini isteyebilir.

            CIP teslim şeklini CIF teslim şeklinden ayıran temel fark, CIF teriminde satıcı malı nehir veya deniz araçlarına (gemi vb.) yükleyebilmekteyken, CIP teriminde ise her hangi bir taşıma aracına yükleyebilir.

8.1.     Satıcının Sorumlulukları

  • Sözleşme koşullarına uygun olarak malı hazırlar.
  • Alıcının ülkesinde kullanacağı ve ihracatçının ülkesinden tedarik edilecek belgeleri hazırlar.
  • Malın ihracıyla ilgili gümrük işlemlerini tamamlar ve gümrük vergilerini öder.
  • Göndereceği malın sigortasını yaptırır ve sigorta ücretini öder.
  • Taşıma acentesiyle anlaşma yaparak, malların varış yerine kadar olan navlun (taşıma masrafları) ücretini öder.
  • Yüklemenin yapıldığını ve muhtemel varış tarihini alıcıya bildirir.
  • Düzenlenen taşıma belgesini ve gerekli diğer belgeleri alıcıya gönderir.

8.2.     Alıcının Sorumlulukları

  • Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder.
  • Malın kendi ülkesine ithali için gerekli belgeleri ve gümrük işlemlerini tamamlar.
  • İthalata ilişkin gümrük vergilerini öder.
  • Varış yerinde malların boşaltım ücretini öder.
  • Mal varış yerine ulaştığında gecikmeksizin malları boşaltır.



9.      DDP (Delivered Duty Paid: Gümrük Vergileri Ödenmiş Olarak Teslim)

            Bu teslim şeklinde DDU teslim şekli ile aynı prensiplere dayanır; ancak DDP teslim şeklinde satıcı ithalat işlemlerini de gerçekleştirir ve ithalatla ilgili gümrük vergilerini öder. Bu teslim şekli alıcının sorumluluğunun en az olduğu teslim şeklidir. Alıcı sanki ülke içerisinde herhangi bir firmadan mal alıyormuş gibidir.

            EXW terimi satıcı için asgari yükümlülük ifade ederken, DDP terimi azami yükümlülük gösterir. Bu teslim şekli satıcının doğrudan veya dolaylı olarak ithal izni alamadığı hallerde kullanılmamalıdır. Taraflar malların ithalinde ödenecek bazı masrafları satıcının yükümlülükleri dışında tutmayı arzu ediyorlar ise, bu durum satış sözleşmesinde açık bir ifade ile belirtilmelidir.

9.1.     Satıcının Sorumlulukları

  • Malları sözleşme şartlarına uygun olarak hazırlar.
  • İhracat ile ilgili tüm belgeleri hazırlar ve gümrük masraflarını öder.
  • İthalat ile ilgili tüm belgeleri hazırlar ve gümrük vergilerini öder.
  • Taşıma acentesiyle anlaşarak, teslim yerine kadar olan navlun bedelini öder.
  • Malları alıcının ülkesinde, daha önce belirlenmiş yer ve zamanda alıcıya teslim etmek üzere hazır tutar.

9.2.           Alıcının Sorumlulukları

  • Sözleşme şartlarına uygun olarak mal bedelini öder.
  • Malları önceden belirlenen tarihte, belirlenen yerde teslim alır.
  • Malın teslim yerine boşaltımını yapar, teslim yeri ile malın götürüleceği yer farklı yerler ise malın nakliyesini öder (taraflar aralarında anlaşmışlar ise bu malların boşaltımı ve alıcının işyerine kadar olan nakliye bedeli de satıcıya ait olur).




            "Terminalde Teslim" kuralı, satıcının malları belirlenen varma yerinde veya limanında belirlenen terminalde gelen taşıma aracından boşaltılmış bir şekilde alıcının tasarrufuna bırakmakla malları teslim ettiğini ifade eder. Terminal terimi, rıhtım, depo, konteyner sahası veya yol, demiryolu veya hava kargo istasyonu gibi üstü açık veya kapalı olabilecek herhangi bir yeri kapsar. Taraflar malların terminalden başka bir yere taşınması ve elleçlenmesi ile ilgili hasarın ve masrafların satıcı tarafından üstlenilmesini amaçlıyorsa, DAP veya DDP kuralları kullanılmalıdır.

            Malların, taşıma vasıtasınca boşaltılmak üzere varış noktasında alıcıya sağlanması (teslim edilmesini) anlamına gelip, daha önceki DEQ klozunun yerini alıp, DEQ’in aksine, multimodal (çoklu vasıta için) kullanılabilir. DAT Başka bir deyişle, Eşyanın alıcı ve satıcı tarafından belirlenmiş olan terminal noktasında (bu nokta bir liman ya da gümrük antreposu veya alıcının fabrikası olabilir) boşaltma masrafları satıcı tarafından karşılanmış olarak alıcının emrine bırakılmasıdır. Tüm gümrük işlemleri, masrafları, gümrükte doğan vergi, resim ve harçlar alıcıya aittir. Kaldırılan terimlerden DAF, DES ve DDU yerine getirilmiş bir terimdir. Malların belirlenen yere taşıma maliyetlerini/ terminal bağlantılı zarar risklerini satıcı üstlenir.

10.1.       Satıcının Sorumlulukları

·         Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlamalıdır.

·         Satıcı, hasarı ve masrafları kendisine ait olmak üzere, malların ihracı için gerekli her türlü izni almalı ve malların ihracı veya teslimden önce başka bir ülkeden geçişi için gerekli gümrük işlemlerini tamamlamalıdır.

·         Satıcı, masrafları kendisine ait olmak üzere, malların belirlene terminale kadar taşınması için taşıma sözleşmesi yapmalıdır. Satıcının alıcıya karşı sigorta sözleşmesi yapmak yükümlülüğü yoktur.

·         Satıcı, malları kararlaştırılan tarihte, varma yerinde veya limanında kararlaştırılan terminalde, gelen taşıma aracından boşaltarak alıcının tasarrufuna bırakarak teslim etmelidir. Eğer belirli bir terminal kararlaştırılmamış ise, satıcı kararlaştırılan varma yerinde veya limanında kendi amacına en uygun terminali seçebilir.

·         Satıcı, uygun olarak teslim edildiği ana kadar mallara ilişkin bütün masrafları ve uygulandığı ölçüde, malların yukarıda anlatıldığı şekilde tesliminden önce ihracat için gerekli gümrükleme masrafları ve ihracat için ödenmesi gereken bütün resimleri, vergiler ve diğer harçları, malların herhangi bir ülkeden geçişine ilişkin masrafları öder.

10.2.   Alıcının Sorumlulukları

·         Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder.

·         Uygulandığı ölçüde, alıcı, hasar ve masrafları kendisine ait olmak üzere, her türlü ithalat iznini veya diğer resmi izni almalı ve malların ithali için tüm gümrük işlemlerini tamamlamalıdır.

·         Malların yukarıda anlatıldığı şekilde teslim edildiği andan itibaren bu mallara ilişkin tüm masraflar alıcının sorumluluğundadır.

·         Alıcı, ihraç ülkesi yetkililerinim emrettiği yükleme öncesi muayene masrafları hariç olmak üzere, diğer zorunlu yükleme öncesi muayene masraflarını ödemelidir.




            "Belirlenen Yerde Teslim" kuralı, satıcının malları belirlenen varma yerinde gelen taşıma aracından boşaltmadan alıcının tasarrufuna bırakmakla teslim ettiğini ifade eder.

            Malların, taşıma vasıtasınca boşaltılmak üzere belirtilen belirli bir noktada alıcıya sağlanması (teslim edilmesi) anlamına gelir. DAP daha önceki DAF, DES, ve DDU’nun yerini almıştır. DAP başka bir deyişle, Eşyanın alıcı ve satıcı tarafından belirlenmiş olan boşaltma yerinde (bir liman iskelesi, gümrük noktası, havalimanı) boşaltma için hazır durumda nakliye aracının üzerinde alıcı emrine bırakılmasıdır. Tüm gümrük işlemleri, masrafları, gümrükte doğan vergi, resim ve harçlar alıcıya aittir. malların belirlenen yere taşıma maliyetlerini/ terminal bağlantılı zarar risklerini satıcı üstlenir.

11.1.       Satıcının Sorumlulukları

·         Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlamalıdır.

·         Satıcı, hasarı ve masrafları kendisine ait olmak üzere, malların ihracı için gerekli her türlü izni almalı ve malların ihracı veya teslimden önce başka bir ülkeden geçişi için gerekli gümrük işlemlerini tamamlamalıdır.

·         Satıcı, masrafları kendisine ait olmak üzere, malların belirlene terminale kadar taşınması için taşıma sözleşmesi yapmalıdır.

·         Satıcının alıcıya karşı sigorta sözleşmesi yapmak yükümlülüğü yoktur.

·         Satıcı, malları kararlaştırılan tarihte, varma yerinde, eğer varsa kararlaştırılan noktada, gelen taşıma aracından boşaltılmaya hazır şekilde alıcının tasarrufuna bırakarak teslim etmelidir.

·         Satıcı, uygun olarak teslim edildiği ana kadar mallara ilişkin bütün masrafları ve uygulandığı ölçüde, malların yukarıda anlatıldığı şekilde tesliminden önce ihracat için gerekli gümrükleme masrafları ve ihracat için ödenmesi gereken bütün resimleri, vergiler ve diğer harçları, malların herhangi bir ülkeden geçişine ilişkin masrafları öder.

11.2.       Alıcının Sorumlulukları

·         Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder.

·         Uygulandığı ölçüde, alıcı, hasar ve masrafları kendisine ait olmak üzere, her türlü ithalat iznini veya diğer resmi izni almalı ve malların ithali için tüm gümrük işlemlerini tamamlamalıdır.

·         Malların yukarıda anlatıldığı şekilde teslim edildiği andan itibaren bu mallara ilişkin tüm masraflar alıcının sorumluluğundadır. Taşıma sözleşmesi uyarınca bu masrafların satıcıya ait olacağının düzenlendiği haller dışında, malların belirlenen varma yerinde teslim alınabilmesi için gelen taşıma aracından boşaltılması için gerekli masrafları öder.

·         Uygulandığı ölçüde, malların ithali için ödenmesi gereken bütün resimleri, vergileri ve diğer harçları ve diğer masrafları alıcı ödemelidir.

·         Alıcı, ihraç ülkesi yetkililerinim emrettiği yükleme öncesi muayene masrafları hariç olmak üzere, diğer zorunlu yükleme öncesi muayene masraflarını ödemelidir.